Eind oktober hebben we bijna 55.000 gebruikers van de Voorelkaar-platformen gevraagd naar hun vrijwilligerswerk ervaring (gebruikersonderzoek 2017).

We ontdekten een nieuwe trend: 54% van de vrijwilligers doet voor het eerst vrijwilligerswerk en doet dat dus via een online matchingsplatform. Dit percentage is de afgelopen 2 jaar verdubbeld: in 2015 was dit nog maar 28%.

Online trend in vrijwilligerswerksector

Het lijkt erop dat de online trend de vrijwilligerswerksector nu echt bereikt heeft. De voordelen van online (laagdrempeligheid, gemak, snelheid) leveren een toegevoegde waarde in het bereiken van nieuwe vrijwilligersdoelgroepen. Dat zien we ook terug aan de samenstelling van de vrijwilligers. Zij zijn gemiddeld 40 jaar of jonger.

We voorspellen dat het hebben van een goed online matchingsplatform voor vrijwilligerswerk steeds belangrijker zal worden in de komende 5 jaar. Kwaliteit van het platform is essentieel. Online kan een enorme boost geven aan de mobilisatie van nieuwe vrijwilligers maar dat lukt alleen als het platform daadwerkelijk laagdrempelig, snel en gemakkelijk is. Blijven boeien is ook belangrijk voor activatie. Kom bijvoorbeeld met goed geselecteerde matching alternatieven. Vergeet tenslotte de communicatie niet: als de boodschap niet aankomt bij de gewenste nieuwe doelgroep, zal er ook geen actie ontstaan.

Benieuwd hoe je met deze trend aan de slag kunt gaan? Neem contact met ons op voor een vrijblijvende sparsessie!

Geschreven door:

Anne van Roosmalen
Impact advies & Marketing

Best gelezen

E-book Trends Vrijwillige Inzet 2024 [Free download]

YES, hij is er weer: het e-book met dé trends voor vrijwillige inzet en vrijwilligerswerk 2024. Gebaseerd op het grootste vrijwilligersonderzoek...
Lees verder

E-book Trends Vrijwillige Inzet 2023 [Free download]

Hij is er weer: het e-book met dé trends voor vrijwillige inzet 2023. Gebaseerd op het grootste vrijwilligersonderzoek van Europa,...
Lees verder

Sociale impact en resultaten 2022 [infographic]

NLvoorelkaar is sinds de oprichting in 2011 uitgegroeid tot het grootste do good platform van Nederland. We zijn ontzettend trots...
Lees verder