Op 8 oktober 2015 werd voor de tweede keer de Experience Day gehouden: hét jaarlijkse evenement waar ons landelijk netwerk van online marktplaatsen elkaar offline ontmoet. Een dag waarop ambtenaren, welzijnsdirecteuren en de projectleiders uit al onze gemeenten elkaar troffen in het mooie Stadhuys in Gouda. Een dag om te kijken naar de impact die we samen al hebben gerealiseerd in Nederland. En een dag vol inspiratie, ontmoetingen en uitwisseling met als resultaat een gedeelde visie op de toekomst van vrijwillige inzet en burenhulp. Bekijk de film hieronder voor een impressie!

De impact waar we het met z’n allen voor doen

Tijdens de Week tegen de Eenzaamheid was er een prachtige reportage te zien over de 95-jarige Dien en haar buurman Eric. Dien en Eric staan symbool voor de impact die het NLvoorelkaar netwerk met haar online marktplaatsen bereikt.

In de afgelopen 4 jaar zijn we gegroeid naar een landelijk netwerk van 35 gemeenten en vormen zo samen het grootste netwerk van online marktplaatsen in Nederland. Op onze platformen zijn meer dan 17.000 hulpvragen gesteld. Al 10.000 vrijwilligers hebben zich aangemeld op en we verwachten dit jaar samen maar liefst 500.000 uur aan vrijwillige inzet te faciliteren. Dit bereikten we door samen met ons netwerk een goede verbinding te maken tussen online en offline.
Recent onafhankelijk onderzoek van Stipo heeft onze maatschappelijke impact bevestigd: net als Peerby en Thuisafgehaald draagt NLvoorelkaar bij aan meer zelfredzaamheid en een krachtige samenleving.

Dien en Eric

We zitten dus op de goede weg, maar er is nog veel te winnen. De vraag zal mede door de vergrijzing verder toenemen terwijl de overheid zich verder zal terugtrekken. Er zullen dus nog meer mensen zoals Eric moeten op staan die andere Diens in Nederland willen helpen!

Gelukkig is er nog een groot onbenut potentieel aan vrijwillige inzet in ons land. Juist met onze marktplaatsen kunnen we dit potentieel benutten. Dit werd mede beaamd door Kees van der Burg (DG langdurige zorg/ ministerie VWS). Ook de wethouder van Gouda, Laura Werger, zag hier de kracht van hun eigen marktplaats Goudvoorelkaar.nl.

De toekomst: op naar nog meer impact!

We zien een toekomst waarin onze wereld verder zal digitaliseren. Dit biedt ook enorme kansen voor het sociale domein. Stel je voor dat je smartwatch jou straks tijdens het boodschappen doen vraagt of je niet ook een boodschap voor je bejaarde buurvrouw kan meenemen? Persoonlijke digitale assistenten zoals Siri zijn nu al zo slim dat ze jou pro-actief van advies kunnen voorzien. Dat zal de komende jaren alleen maar krachtiger worden.

De drie belangrijkste innovaties waar nu binnen het NLvoorelkaar-netwerk aan wordt gewerkt zijn de API, het trackingsysteem en de buurthulpdienst 2.0.

API (= Application Programming Device)

Met onze API kunnen wij onze database met vraag en aanbod eenvoudig koppelen aan andere websites en applicaties. Hiermee ­kunnen we veel effectiever nieuwe doelgroepen naar onze marktplaatsen trekken. Het faciliteert NLvoorelkaar ook om echt als centrale hub voor alle vrijwillige inzet en burenhulp te fungeren. De eerste koppelingen met Jalp en Buurtlink worden deze maand gelanceerd!

Trackingsysteem

Het trackingsysteem is een belangrijke stap naar 100% matching. Dankzij het trackingsysteem kunnen onze lokale partners veel makkelijker monitoren welke vraag- en aanbod nog niet is gematcht en daar extra ondersteuning op inzetten.

Buurthulpdienst

Een buurthulpdienst is zeer succesvol bij het lokaal samenbrengen van vraag en aanbod. De vrijwilligers van de buurthulpdienst zijn breed inzetbaar en ondersteunen anderen waar nodig. Door dit te intregreren met onze applicaties kunnen we voor meer schaalbaarheid zorgen. Daarnaast helpt het ook bij onze missie naar 100% matching. De buurthulpdienst 2.0 wordt in Amstelveen als eerste gelanceerd en deze blauwdruk kunnen we vervolgens voor alle buurthulpdiensten en de informele zorg in NL uitrollen.

Zo draagt het netwerk van NLvoorelkaar gezamenlijk bij aan het vergroten van vrijwillige inzet en burenhulp.

Tot volgend jaar!

[metaslider id=604]

bekennen superheldensocial I.D. poolCartoonsborn digital impact lokale aandacht

Geschreven door:


Best gelezen

Tweede SAN nominatie voor activatie campagne

Wow, de activatiecampagne die we voor en met de Volksbank mochten uitrollen is genomineerd voor een SAN award. 6 juni...
Lees verder

Gratis zomerdoe(goed)boek

Vier keer per jaar ontwikkelen we voor onze partners verrassende activatiecampagnes voor meer vrijwillige inzet. De aankomende zomercampagne delen we...
Lees verder

Kijken: Masterclass Trends Vrijwillige Inzet 2022

Wat zijn de nieuwste trends voor 2022? Met welke activiteiten bereik je nieuwe/jongere/meer vrijwilligers? Tijdens deze masterclass, opgenomen tijdens het...
Lees verder