Een andere bril opzetten levert vaak inspiratie en vernieuwing. Wat kunnen we van de growth hack trend leren om meer vrijwilligers te vinden? En werkt dat ook in de praktijk? We testten het uit en zagen hoe ‘Elke (91) en Sam (81)’ via datingsite Pepper binnen twee dagen nieuwe vrijwilligers vonden.

>> Leestijd: 5 minuten

Rollend naar huis betekent tegenwoordig toch iets anders dan vroeger.. wie duwt mij naar huis?

Elke oud

Elke, 91 jaar

Growthhacking: dit is het (en dit niet)

Growth hacking is een marketing techniek gericht op snelle groei en echt resultaat met inzet van minimale middelen. De term en bijbehorende trend is over komen waaien uit de Verenigde Staten. Bekende tech start-ups als AirBnB, Spotify en Hotmail zijn er groot mee geworden.

Data, creatieve marketing, psychologie en techniek worden bij growhthacks gecombineerd. De elementen an sich zijn niet vernieuwend, de combinatie en manier van toepassen wel. In plaats van maandenlang te schrijven aan een strategisch en tactisch plan en daarna alles lineair te implementeren, ga je zoveel mogelijk creatieve ideeën testen. Omdat je vooraf bepaalt wanneer een experiment geslaagd is, weet je direct wat werkt. Werkt het niet, dan zoek je verder. Werkt het wel, dan schaal je het idee op. Met enorme succesverhalen tot gevolg.

Technieken en successen

Je kunt growthhacken met verschillende (combinatie van) technieken. Een aantal voorbeelden, met inspirerende succes verhalen:

  • Bestaande netwerken gebruiken. Youtube werd snel populair door het als eerste mogelijk te maken om video’s te plaatsen op MySpace (de voorloper van Facebook). De bloedbank vond nieuwe donoren via een speciaal karakter in de populaire game League of Legends.
  • Viraal verspreiden. Hotmail plaatste onderaan elke verzonden e-mail ‘Get your free e-mail at hotmail.com’ en realiseerde binnen een half jaar zo een miljoen nieuwe gebruikers binnen. Of denk aan Dropbox, die gebruikers gratis opslagcapaciteit gaf wanneer zij vrienden uitnodigden.
  • Focus op retentie. Growthacking gaat niet (alleen) over groei door nieuwe mensen te bereiken, maar juist over duurzaam groeien: mensen die terug blijven komen (retentie). Het wel bekende binden & boeien van vrijwilligers is een goed voorbeeld. De eindeloze stroom coupons van webshops ook.
Growth hacking speerpunten: creativiteit, marketing, data en techniek

Klinkt leuk, maar kun je growth hacken in de vrijwillige sector?

Met growthhack technieken kun je dus snel groeien met weinig middelen. Klinkt als dé perfecte match met vrijwilligerswerk. Op NLvoorelkaar zagen we in 2018 bijvoorbeeld een verdubbeling van het aantal vragen/klussen (op dit moment zoeken 26.000 mensen hulp, waarvan de helft gaat over eenzaamheid). Het aantal vrijwilligers groeit ook hard maar niet zo explosief. Dit weerspiegelt de demografische trends in Nederland: vergrijzing én ontgroening. Zouden we de werving van vrijwilligers ook kunnen ‘hacken’? En hoe dan?

De inspiratie kwam -zoals vaak bij goede ideeën- van heel dichtbij. Nadat een aantal teamleden en NLvoorelkaar deelnemers aangaven dat passend vrijwilligerswerk vinden erg op daten lijkt én we een inspirerend artikel lazen over een datende T-rex, viel het kwartje. Bij vrijwilligerswerk draait het net als bij daten over ontdekken,matchen, nieuwe mensen leren kennen en de potentie om iemand leven en dat van jezelf te veranderen (hallo social impact!). Het haakje: #ikdateietsgoeds.

Met dit haakje gingen we de boer op. Naja, even dan, wat de eerst benaderde hapte meteen. Datingsite Pepper wil graag zijn leden de kans geven om Nederland samen mooier te maken. Samen bedachten we een ludieke maar sympathieke actie. De fictieve Elke (91) en Sam (81) zouden via Pepper op zoek gaan naar vrijwilligers. Geen zoektocht naar een goede date maar een goede daad! Als iemand hun rolstoel kon duwen (‘rollend naar huis betekent nu toch iets anders dan vroeger’), konden zij hun vrienden bezoeken en voelen ze zich minder eenzaam. Het profiel van Elke zie je hiernaast.

Vrijwilligers gevonden, growth hack succesvol?

De hamvraag: is het growth hack experiment geslaagd? Op het moment van schrijven staan de profielen van Elke en Sam 2 dagen live. Duizenden Pepper leden zijn geïnformeerd over daten met het goede doel, de profielen  zijn honderden keren bekeken en een dertigtal mannen en vrouwen hebben positief gereageerd. Elke en Sam blijken ongekend populair. Zouden ze daadwerkelijk bestaan, dan zouden de dame en heer, inclusief hun medebewoners en complete bridgeclub, geholpen zijn!

De ambitieuze missie van deze growth hack is echter nog niet voltooid: de eenzaamheid in Nederland verminderen. Daar hopen we deze week met die andere growth hack techniek vervolg aan te geven: let’s go viral ;-). Voel je vrij om ons daarmee te helpen door dit bericht te delen op LinkedIn of een ander medium. Wil je meer weten of heb je andere ideeën die kunnen helpen? Ik hoor graag van je!

Geschreven door:

Anne van Roosmalen
Impact advies & Marketing

Best gelezen

E-book CSR Trends corporate volunteering 2024 [Free download]

Hoe kun je als bedrijf wezenlijk bijdragen, precies waar dat nodig is? Hoe doen anderen dat (CSR trends)? En wat...
Lees verder

E-book Trends Vrijwillige Inzet 2024 [Free download]

YES, hij is er weer: het e-book met dé trends voor vrijwillige inzet en vrijwilligerswerk 2024. Gebaseerd op het grootste vrijwilligersonderzoek...
Lees verder

E-book Trends Vrijwillige Inzet 2023 [Free download]

Hij is er weer: het e-book met dé trends voor vrijwillige inzet 2023. Gebaseerd op het grootste vrijwilligersonderzoek van Europa,...
Lees verder