Wanneer ik op verjaardagen vertel over mijn baan als Product owner voor NLvoorelkaar krijg ik regelmatig de vraag: “Maar wanneer is de website dan af”? Het -vaak verrassende- antwoord is: nooit! En dat is een goed ding. In dit artikel vertel ik je waarom.

Leestijd: 4 minuten 

Product Owner – say what ?!

Ja, de eerste vraag als ik op verjaardagen vertel over bij baan bij NLvoorelkaar is meestal iets in de trant van “Je bent wat?!”. Product Owner dus: samen met een team developers verantwoordelijk voor de werking én doorontwikkeling van alle vrijwilligersplatformen van NLvoorelkaar.

Onze platformen worden jaarlijks meer dan 1 miljoen keer bezocht. Het vormt de basis van alle vrijwillige inzet matches die gemaakt worden. Belangrijk dus dat alle slimmigheden onder de motorkap blijven draaien. Maar dat niet alleen: omdat er nog zoveel meer mensen die hulp kunnen gebruiken (er staan meer dan 24.000 hulpvragen open!), zijn we altijd bezig om het platform nóg fijner, beter, efficiënter etc te maken.

Terug naar die verjaardagen. De tweede vraag, nadat ik bovenstaande heb uitgelegd, is vervolgens altijd: “Maar wanneer is het dan af?” Het vaak verrassende antwoord is: nooit!

Hoe dat zit en waarom dat leidt tot steeds meer vrijwilligers (en matches), vertel ik je hieronder.

De beste websites zijn nooit klaar

Continue data driven development

Voor websites in het algemeen geldt: er zijn altijd dingen die beter kunnen. Door nieuwe uitvindingen zoals (web)apps, betere integraties (bv API’s) of simpelweg wijzigingen in wetgeving (AVG) of andere partijen (algoritmes Google).Maar ook in de ‘customer journey‘, de reis die bezoekers van het platform afleggen voordat zij een match hebben, valt er altijd iets te optimaliseren.

Door data analyseren met o.a.Tableau, Google Analytics en Tag manager houden we deze ontwikkelingen en journey structureel in de gaten en spelen er op in.  Daarnaast gaan we in gesprek met gebruikers en organisaties en zoeken zo steeds naar dingen die beter kunnen.

Dit alles met als doel om nog meer vrijwilligers en hulpvragers te matchen. In de web development wereld heet dit conversie optimalisatie. Hierbij zorg je ervoor dat je met relatief kleine aanpassingen de website een stuk gebruikersvriendelijker en doeltreffender maakt.

Elke 3 weken nieuwe website

Bij NLvoorelkaar zetten we iedere drie weken een nieuwe versie van het platform live. In deze ‘release‘ zitten allerlei aanpassingen aan de website. Na de release zijn we niet klaar: we blijven continue monitoren of experimenteren met de aanpassing. Levert een extra aanpassing misschien nog meer nieuwe vrijwilligerswerk matches op?

Belangrijk hierin is onze data driven aanpak. We doen geen aanpassingen aan de website zonder te monitoren of het inderdaad een verbeteringen is voor de gebruiker of het aantal matches.

How to: conversie optimalisatie

Op een verjaardag zijn de meeste mensen inmiddels afgehaakt, maar als jij dit nog leest: gefeliciteerd! Je bent aangekomen bij het meest waardevolle stuk in dit artikel. Want het klinkt makkelijk, dat continue doorontwikkelen. Maar hoe doe je dat dan? Waar begin je? En als het nooit klaar is, wanneer ben je dan ehm.. klaar?

Bij NLvoorelkaar optimaliseren we door te experimenten. Elke drie weken testen we minstens vijf verschillende ‘hypotheses’. En nee, die zijn niet altijd succesvol. Meestal niet zelfs! Om de pareltjes te vinden moet je, net zoals in het echt, goed zoeken, hard werken en ook een beetje geluk hebben. Gelukkig zijn ze nog niet zo zeldzaam als het gouden ei van een kip ;).

Het proces dat we hanteren voor de experimenteren ziet er als volgt uit:

Voorbeeld: in vijf stappen meer conversie

  •  Stap 1: Stel vóóraf je doel vast.
    Laten we als voorbeeld het doel stellen: we willen 3% meer geregistreerde vrijwilligers op NLvoorelkaar.nl binnen 3 maanden.
  • Stap 2: Deskresearch.
    Het is zonde om met experimenten iets te ontdekken wat al bekend is. Duik de literatuur in, verzamel en analyseer de data die je nodig hebt en iets heel voor de hand liggends: vraag collega’s wat zij al weten.
    Voor meer registraties van vrijwilligers kun je bijvoorbeeld bekijken: welke pagina’s zorgen voor veel verkeer uit de zoekwoorden ‘Vrijwilliger worden’? Hoe goed zijn ze erin om de bezoeker te laten registreren? Je komt hierachter door Google Search Console en Google Analytics te combineren.
  • Stap 3: Hypotheses opstellen.
    Stel hypotheses op op basis van je te bereiken doel en de kennis die je op dat moment hebt. Wat is de meest waarschijnlijke manier om je doel te bereiken? Dit doe je voor elke mogelijke verbetering die je interessant/relevant vindt.
    Bijvoorbeeld: ‘De toevoeging van een groene ‘Registreer nu’ knop op pagina X zorgt voor x% meer registraties.
  • Stap 4: Experimenten ontwerpen.
    Per hypothese bepaal je welk experiment hierbij past en maak je een plan van aanpak inclusief planning.
    Wij kiezen vaak voor een A/B test met behulp van tools zoals Optimizely, VWO of Convertize. In dit voorbeeld zouden we bijvoorbeeld de knop gaan plaatsen op pagina X. Vergeet niet om je doelen goed in te voeren in de tool.
    Expert tip: bereken voordat je de test live zet met Test Duration Calculator hoe lang het experiment live moet staan en welk volume je nodig hebt voor een representatief onderzoek.
  • Stap 5: Analyse + actiepunten.
    Als de test klaar is, analyseer je de resultaten.

    • Hypothese bevestigd? Goed, maar geen einde! Vier je succes, hoe klein ook. Deel daarna je resultaat en zorg ervoor de de verbeteringen geïmplementeerd worden. Houd erook rekening mee dat je nooit in één keer een maximaal resultaat kunt behalen. Door doorlopend te testen en weer bij stap 1 te beginnen kun je verbetering na verbetering blijven realiseren!
    • Hypothese niet bevestigd? Helaas ook hier geen einde ;-). Zoals ik in het begin al vertelde: je bent nooit klaar! Analyseer of de test goed is gegaan en niet de verklaring vormt voor de niet gevonden verbetering. Daarna kun je aan de slag met een kleine iteratie (aanpassing) om te kijken of dat wél de gewenste verbetering oplevert.

Conclusie

Hoewel mijn baan dus nooit ‘klaar’ is en juist dát feit zorgt voor continue groei van alle vrijwilligersmatches, is dit wel het einde van deze blog.

Ben je enthousiast geworden over data driven conversie optimalisatie? Ideeën zijn altijd welkom! Geen tijd of zin om je eigen vrijwilligersplatform te optimaliseren? Mijn team doet het met liefde voor jou, neem eens contact op voor een kop koffie ;-).

Geschreven door:

Mandy van Riel
Product Owner

Best gelezen

Tweede SAN nominatie voor activatie campagne

Wow, de activatiecampagne die we voor en met de Volksbank mochten uitrollen is genomineerd voor een SAN award. 6 juni...
Lees verder

Gratis zomerdoe(goed)boek

Vier keer per jaar ontwikkelen we voor onze partners verrassende activatiecampagnes voor meer vrijwillige inzet. De aankomende zomercampagne delen we...
Lees verder

Kijken: Masterclass Trends Vrijwillige Inzet 2022

Wat zijn de nieuwste trends voor 2022? Met welke activiteiten bereik je nieuwe/jongere/meer vrijwilligers? Tijdens deze masterclass, opgenomen tijdens het...
Lees verder