Leestijd: 2 minuten
Deze blog verscheen eerder op Marketing Tribune

Op zoek naar meer of een andere doelgroep vrijwilligers? Ter inspiratie delen we geweldige campagnes uit het veld! Deze week: de #Myfirstblood campagne van Sanquin, waarmee zij duizend nieuwe ‘vrijwilligers'(bloeddoneren) vonden!

Campagne

De campange #Myfirstblood van bloedbank Sanquin heeft onder gamers in enkele weken tijd meer dan 1.000 nieuwe donoren opgeleverd. Het zijn vooral jonge mannen tussen 18 en 35 jaar oud, precies de doelgroep waar Sanquin op mikt.

Aanleiding van de campagne gericht op gamers is het feit dat zich onder de huidige bloeddonoren veel te weinig jongeren bevinden. Daardoor kan op termijn de continuïteit van de bloedvoorziening in gevaar komen.

Gamification als activatie tool

Maar wat hield de campagne nou precies in? Met de hashtag #MyFirstBlood werden spelers van de populaire esports-game League of Legends benaderd via social media én direct in de game zelf. Daarnaast werd er ook tijdens een enorm League of Legends event aandacht besteed aan de campagne door topspelers en influencers.  Het is voor het eerst dat de Nederlandse League of Legends-community wordt gemobiliseerd voor een maatschappelijk doel.

Het haakje was snel gevonden: voor een bloeddonor is de eerste keer bloed geven een belangrijke stap en dat is first blood binnen League of Legends ook. Sanquin grijpt dat moment aan om het belang van bloeddonatie onder de aandacht te brengen bij de Nederlandse League of Legends-fans.

Met hulp van League of Legends topspelers en influencers (zoals Sjokz en Trevor) wordt de game-community gemotiveerd om ook real life te gaan voor een first blood. Niet om hun eigen spel te winnen, maar om anderen te helpen bij de strijd van hun leven.

Gamers die zich aanmelden voor een eerste afspraak bij Sanquin ontvangen na de afspraak een League of Legends-skin (een nieuw uiterlijk van het karakter Thresh), een waardevol bedankje voor hun #myfirstblood bij Sanquin.

Over League of Legends (Riot Games)

League of Legends is een van de populairste games ter wereld. Het wordt dagelijks door tientallen miljoenen mensen gespeeld. Tegelijk worden streams van wedstrijden door een veelvoud daarvan bekeken. In de game spelen twee teams van vijf karakters tegen elkaar. Het doel is om elkaars basis te vernietigen.

Met de samenwerking draagt Riot Games, uitgever van League of Legends, bij aan een maatschappelijk relevant doel, wat nu voor het eerst in Nederland in de praktijk wordt gebracht. Bij succes is het denkbaar dat dit ook in andere landen navolging zal krijgen.

Over Sanquin

Bloed redt levens. Jaarlijks hebben duizenden mensen bloed nodig om te leven, daarvoor is Sanquin afhankelijk van de bloeddonaties van duizenden bloeddonoren. Om de continuïteit te bewaken heeft Sanquin altijd nieuwe donors nodig, met deze samenwerking krijgt Sanquin de kans een nieuwe doelgroep aan zich te binden met veel potentiële donors.

Om bloed te geven moet je minimaal 18 zijn. Er zou ook interesse vanuit de VS en België zijn in de nieuwe manier van werven, een initiatief van 2Basics.

Geschreven door:

Anne van Roosmalen
Impact advies & Marketing

Best gelezen

Tweede SAN nominatie voor activatie campagne

Wow, de activatiecampagne die we voor en met de Volksbank mochten uitrollen is genomineerd voor een SAN award. 6 juni...
Lees verder

Gratis zomerdoe(goed)boek

Vier keer per jaar ontwikkelen we voor onze partners verrassende activatiecampagnes voor meer vrijwillige inzet. De aankomende zomercampagne delen we...
Lees verder

Kijken: Masterclass Trends Vrijwillige Inzet 2022

Wat zijn de nieuwste trends voor 2022? Met welke activiteiten bereik je nieuwe/jongere/meer vrijwilligers? Tijdens deze masterclass, opgenomen tijdens het...
Lees verder