Tijdens de kennisboostweek van het NOV mochten we een sessie geven over het meeliften op de coronahulp hype. Hoe kun je hierdoor (online) nieuwe gezichten werven? En meteen jongeren activeren? Hé, twee vliegen in een klap. Daar houden we van. In dit blog vind je de hoofdlijnen van de sessie inclusief 3 praktijkvoorbeelden en de presentatie in PDF.

Download gelijk even de presentatie `{`PDF`}`

Download

Twee vliegen: coronahulp én jongeren

De voorbereiding voor deze sessie ging niet van een leien dakje. Of we iets konden vertellen over het succesvol werven van nieuwe gezichten. Gaan we dan in op het meeliften op de bereidwilligheid van de samenleving op dit moment? Of misschien toch over jongeren werven? En ineens realiseerden we ons dat de tips die we hebben verzameld op basis van onderzoek, big data van ons platform, partners uit het veld en eigen ervaring eigenlijk dezelfde tips zijn… Er is namelijk een grote overlap in de behoefte van de doelgroep jongeren én coronahelpers. Daarom behandelden we gewoon stiekem twee thema’s in de sessie. Twee vliegen in één klap dus.

Inhoud

Onze kennis willen we als volgt gaan delen:

  • We gaan beginnen bij het begin: de eerste coronagolf en reflecteren daarop met behulp van het coronahulp onderzoek in samenwerking met prof dr. Lucas Meijs. Wat gebeurde er, wat leren we daaruit?
  • Dan fast forward naar nu. De tweede coronagolf voelt heel anders dan de eerste. Wat zijn de verschillen? Hoe gaat ‘de markt’ ermee om?
  • Het lichtje: doelgroep coronahulp en jongeren hebben veel gemeen.
  • 3 praktijkvoorbeelden hoe je beide doelgroepen kunt bereiken en (blijvend) activeren.

Effecten corona pt 1

In juni hebben we een grootschalig onderzoek gedaan naar coronahulp met prof dr. Lucas Meijs. Ruim 1.900 respondenten deden mee en gaven aan wat er goed ging en wat beter kan met betrekking tot vrijwillige inzet tijdens een crisis. Ook haalden we er de big data van het platform bij.

Het beeld ontstaat is voor iedereen waarschijnlijk herkenbaar: een enorme disbalans tussen vraag en aanbod. Op een gegeven moment zelfs 26x meer aanbod dan vraag (normaal is de verhouding 4:1, door matchingsfactoren is dat vaak nog een tekort aan vrijwilligers). Dit kwam zowel door de explosie van hulpaanbod áls de sterke daling van vragen doordat heel veel vrijwilligerswerk tijdens de lockdown niet kon.

Ook valt op dat de timing verschilt: vrijwillige energie komt gelijk los, de hulpvragen worden veel langzamer georganiseerd naar de nieuwe omstandigheden.

Door versnippering, mismatch en coronamaatregelen trekt de hulpvrager toch nog aan het korte eind: ruim 33% van hen geeft aan te weinig hulp te hebben ontvangen. Het volledige onderzoek lees je hier. 

Effecten corona pt 2

De tweede coronagold voelt en ziet heel anders. Geen tsunami aan vrijwillig aanbod maar een fijn golfje waarop goed te surfen valt. Zo zien we bij NLvoorelkaar  in oktober 45% meer bezoekers dan vorig en 138% meer vrijwilligers. Dat ziet Google ook, in het aantal mensen dat googled op ‘vrijwilligerswerk’.

Het aantal vragen daalt in oktober wel weer met -15% t.o.v. vorig jaar, maar dat is niet zo heftig als de vorige coronalockdown. Op een aantal specifieke gebieden stijgen de vragen zelfs:

  • Taal/huiswerk (+58% t.o.v. vorig jaar)
  • Gezelschap/contact (+16% t.o.v. vorig jaar)
  • -nieuw- vrijwilligerswerk vanuit huis (online of telefoon). Hier kunnen we niet vergelijken met de vorige periode omdat dit toen nauwelijks voorkwam. GO digitalisering!

Hoe zal dit zich de komende maanden ontwikkelen? Lucas Meijs, big data predicties en onze professionele koffiedikkijkers, glazenbolstaarders en de magic eight ball komen uit op het volgende:

  • Het aantal hulpvragen zal op hetzelfde niveau blijven, ongeveer 10 tot 20% minder dan vorig jaar. Dit omdat er nu veel meer beschermingsmiddelen zijn, meer (duidelijkheid over wat) mag en meer georganiseerd is. Wel volgen er specifieke tekorten: handjes voor de (thuis)zorg, toenemende eenzaamheidsvraagstukken en klusjes in huis/tuin.
  • Het aantal coronahelpers zal, met name vanuit bedrijven, weer doorgroeien zoals we in oktober zagen maar zal geen tsunami worden. Die zijn zeldzaam en is in maart/april al langs geweest. Ook besteed de massamedia steeds minder aandacht aan positieve coronahulp initiatieven.

Praktische take aways

Voordat we de best practices induiken, nog even dit:

  • Try. Fail. Try again. Fail better. Failure is the path to succes. Niemand weet van te voren wat werkt en juist uit wat niet werkt, leer je wat werkt bij jouw doelgroep.
  • Kip- ei probleem: als er niks is om te doen, hoe kun je je dan inzetten? Omzeil het door zelf aanbod te creëren!
  • Durf te kiezen (ja/nee). Wat past er wel of juist niet bij jou? Door te kiezen breng je focus aan, een voorwaarde voor succes.
  • Hoe maak je het duurzaam? Leuk, zo’n challenge die misschien viral gaat. Maar hoe zorg je ervoor dat dit ook een duurzaam effect gaat krijgen?
  • Veiligheid/AVG niet uit het oog verliezen…

Challenges, flexpool en hulp aanbieden

Drie manieren om in te spelen op de behoefte van de coronahelpers én jongeren zijn:

  • opzetten/aanbieden van challenges
  • opzetten van een pool flexvrijwilligers
  • aanbieden van hulp via netwerk (i.p.v. vragen)

Wanneer je wat inzet, hoe het werkt, voorbeelden en do’s en dont’s vind je terug in de presentatie die je bovenin dit blog kunt downloaden. Heel veel succes!

Geschreven door:

Anne van Roosmalen
Impact advies & Marketing

Best gelezen

E-book CSR Trends corporate volunteering 2024 [Free download]

Hoe kun je als bedrijf wezenlijk bijdragen, precies waar dat nodig is? Hoe doen anderen dat (CSR trends)? En wat...
Lees verder

E-book Trends Vrijwillige Inzet 2024 [Free download]

YES, hij is er weer: het e-book met dé trends voor vrijwillige inzet en vrijwilligerswerk 2024. Gebaseerd op het grootste vrijwilligersonderzoek...
Lees verder

E-book Trends Vrijwillige Inzet 2023 [Free download]

Hij is er weer: het e-book met dé trends voor vrijwillige inzet 2023. Gebaseerd op het grootste vrijwilligersonderzoek van Europa,...
Lees verder