Vorige week is Nextdoor Nederland gelanceerd en dat is niet onopgemerkt voorbijgegaan. Alle grote media hebben er aandacht aan besteed (complimenten voor het PR team van Nextdoor!). Samen met Volunteermatch en de startup Honor is Nextdoor een Amerikaanse collega die wij vanuit NLvoorelkaar met veel interesse volgen. Deze drie partijen hebben veel raakvlak met thema’s die ons bezig houden: hoe bouw je een zorgzame online community, hoe verbind je online en offline, hoe realiseer je echt impact en, niet onbelangrijk, hoe zorg je dat er brood op de plank komt.

Nextdoor kiest Nederland als eerste land buiten Amerika omdat Nederlanders early adopters zijn, erg sociaal zijn en anderen graag helpen. Ik denk dat het ook zeker meespeelt dat buurtplatformen in Nederland al behoorlijk omarmd zijn. Met 200 miljoen aan venture capital komt Nextdoor nu ons land binnen denderen en de grote is dan: gaat het hier ook werken?

Ik ben ervan overtuigd dat Nextdoor snel een grote landelijke dekking gaat realiseren en daarmee het dominante buurtplatform van Nederland gaat worden. Waar ik nog niet zo zeker van ben is of Nextdoor er in zal slagen om het gebruik ook hoog te krijgen en daarmee ook op langere termijn een gezond verdienmodel kan optuigen.

Waarom Nextdoor de grootste wordt
Nextdoor heeft zich in Amerika in de afgelopen jaren kunnen bewijzen als platform met veel toegevoegde waarde. Nextdoor claimt in meer dan de helft van alle Amerikaanse buurten actief te zijn. Hiermee hebben ze de aandacht van investeerders weten te trekken, waardoor ze hun team, processen en app naar een zeer hoog niveau hebben weten te tillen. Ik ben zeer onder de indruk van de professionaliteit van de organisatie, maar vooral ook van de kwaliteit van hun app en van de aanpak om lokaal snel te groeien. Nextdoor is er, weliswaar met een behoorlijk agressieve aanpak, in geslaagd om een systeem neer te zetten waarbij zij nauwelijks marketing budget hoeven te besteden om toch een viraal effect te bereiken. Buren nodigen elkaar uit om mee te doen, en dat doen ze ook echt! Ik heb zelf voor mijn eigen wijk Blijdorp een buurtnetwerk aangemaakt en binnen twee weken hebben zich al 75 buren aangemeld. Het enige wat Nextdoor daarvoor heeft hoeven doen is een paar brieven frankeren die namens mij naar mijn buurtgenoten werden gestuurd…
In Nederland zijn al veel buurten actief op whatsapp of een van de vele online buurtplatformen zoals Mijnbuurtje, Buurbook en Tippiq. Nextdoor biedt een gebruiksvriendelijker alternatief, met een veel effectievere aanpak om snel op te schalen. En wat natuurlijk helpt: er ligt nog geen druk op het verdienen van geld, waardoor zij zich puur op volumegroei kunnen focussen. Ik vrees dan ook dat de bestaande platformen een zware dobber zullen hebben aan hun nieuwe Amerikaanse concurrent.

Duurzame impact?
Of Nextdoor in staat zal zijn om een duurzame impact in de Nederlandse samenleving te bereiken, dat moet uiteraard blijken. In de twee weken dat ik nu actief ben met mijn 75 buurtbewoners zijn er nauwelijks nog berichten tussen buren uitgewisseld. Wel zie je lokale ondernemers opstaan die Nextdoor als kans zien om zich te profileren. Wanneer het daar bij blijft verwacht ik dat veel buren snel zullen afhaken. In Amerika ligt de grootste toegevoegde waarde, net als bij de whatsapp groepen in Nederland, op het vergroten van (het gevoel van) veiligheid in de buurt. Ik ben benieuwd of we daar in Nederland net zo’n grote behoefte aan hebben als in Amerika. Voor Nextdoor is het terugkerend gebruik van de app op lange termijn cruciaal om ook een verdienmodel op te tuigen wat de grote investering rechtvaardigt. Wanneer er meer druk ontstaat op het verdienen van geld is de vraag ook wat dit voor de privacy gaat betekenen. Dat laatste ligt in Nederland terecht zeer gevoelig…

Een ding staat voor mij wel vast: Nextdoor zal de komende maanden als kool groeien in Nederland en het digitale buurtlandschap blijvend veranderen. Ik ben erg benieuwd wat jullie verwachtingen zijn, reacties zijn zeer welkom!

Mathijs Huis in ’t Veld
Mede-oprichter NLvoorelkaar

Geschreven door:

Anne van Roosmalen
Impact advies & Marketing

Best gelezen

E-book CSR Trends corporate volunteering 2024 [Free download]

Hoe kun je als bedrijf wezenlijk bijdragen, precies waar dat nodig is? Hoe doen anderen dat (CSR trends)? En wat...
Lees verder

E-book Trends Vrijwillige Inzet 2024 [Free download]

YES, hij is er weer: het e-book met dé trends voor vrijwillige inzet en vrijwilligerswerk 2024. Gebaseerd op het grootste vrijwilligersonderzoek...
Lees verder

E-book Trends Vrijwillige Inzet 2023 [Free download]

Hij is er weer: het e-book met dé trends voor vrijwillige inzet 2023. Gebaseerd op het grootste vrijwilligersonderzoek van Europa,...
Lees verder