Het begon met een simpel idee dat uitliep op bijna 10.000 ommetjes tegen eenzaamheid. De Hersenstichting en NLvoorelkaar combineerden hun community (en) kracht om letterlijk stap voor stap impact te maken in een unieke challenge. In de Ommetje app kon je in de eerste week van juni niet alleen maar samen een ommetje lopen. NLvoorelkaar zorgde voor de wandelmatching.

Eenvoud is kracht

“Wil je iets goeds doen, bewegen en nieuwe mensen ontmoeten, maar heb je maar 30 minuten? Gelukkig, want in die tijd kun je het allemaal doen door mee te doen aan de Samen ommetje challenge!”. Met deze eenvoudige maar krachtige uitnodiging werden NLvoorelkaar en Ommetje-app deelnemers uitgenodigd om samen een ommetje te lopen. Ons uitgangspunt dat ‘goed doen, je goed doet’ komt in deze uitnodiging en de samenwerking perfect samen.

Omdat ook deelname eenvoudig was, schreven zich in een week bijna 5.000 mensen in voor deze challenge. Zij werden gekoppeld aan mensen die zelf niet even makkelijk een ommetje maken. Zo ook de medewerkers van de Volksbank, die samen met de bewoners van woonzorgcentrum Voorhoeven én Hersenstichting ambassadeur hoogleraar Erik Scherder de week ‘aftrapten’ in Utrecht.

Video: samen ommetje aftrap met Erik Scherder

Gedrags- en gamifaction technieken

Na inschrijving werden challenge deelnemers met gedragswetenschappelijke- en gamification technieken geactiveerd om – letterlijk – in beweging te komen. Eh Anne… wat precies betekent dat!? Vragen mijn collega’s en jij misschien ook wel je nu af. Daarom een kijkje in onze gebruikte slimmigheidjes die jij misschien ook kunt gebruiken:

🧼Maak het zo makkelijk dat een kind kan meedoen

Gemak is de basis van alle gedragsverandering. En aangezien iets goeds doen voor een ander ook gedrag is, is dit principe net zo belangrijk als altijd. We maakten het makkelijk over de hele ‘vrijwilligersreis’: een makkelijk begrijpbare boodschap, makkelijke inschrijving (alleen emailadres), makkelijk uit te voeren actie (30 minuten lopen) en makkelijk te begrijpen te realiseren impact. Zo stuurden wij deelnemers aan het eind van de actieweek een overzicht van alle gelopen ommetjes en de minuten eenzaamheid die hiermee zijn voorkomen.

🏆 Beloning per motivatie

Mensen bewegen nou eenmaal makkelijker als die wortel voor hun neus bungelt. In deze case hadden we meerdere soorten beloningen die inspeelden op verschillende motivaties om mee te doen. Voor de altruïsten maakten we de impact duidelijk: je helpt iemand in je buurt. Voor de wereldverbeteraars: je doet iets tegen eenzaamheid. Voor de gezondheidsfanaten: bewegen is gezond. Voor diegenen die zelf om contact verlegen zitten: je doet op een leuke manier nieuwe contacten op. En voor de winnaarsmentaliteit: je krijgt extra punten in de Ommetje-app.

🙋‍♂️Maak het persoonlijk

Want wat persoonlijk is, raakt. En zoals ze in het Engels zeggen: ‘emotion is e-motion, energy in motion’ dus dat zet in beweging. Wij gebruikten in deze challenge onze matchingsalgoritmen, waarbij je deelnemers op een kaart in je buurt geplot zag. Dat maakt duidelijk hoe veel behoefte er is, maar ook hoe makkelijk het is om mee te doen. We gebruikten ook veel storytelling: delen wat een simpel ommetje voor iemand kan betekenen.

Resultaat en impact

Voor deze campagne is geen budget gebruikt, anders dan de liefde en toewijding van de collega’s van NLvoorelkaar en de Hersenstichting, bedenker van de Ommetje-app. Dat was ook niet nodig, want met deze slimme samenwerking verbonden we twee grote communities met elkaar. De Ommetje deelnemers maakten kennis met NLvoorelkaar via de challenge in de Ommetje App. En de NLvoorelkaar community werd via de challenge geactiveerd om in beweging te komen met een ommetje.

Uiteindelijk hebben er 4.897 mensen mee aan de challenge. Een record, die zelfs op de 2e dag NLvoorelkaar liet crashen… hé alles voor impact he! Dat was 98% van de gestelde target.

De conversie was maar liefst 48%: bijna de helft van de mensen die vanuit Ommetje-app doorklikten, deden dus daadwerkelijk mee. Naar schatting betekent dat zo’n 293.000 minuten wandelen tegen eenzaamheid!

Uiteindelijk hebben we zo’n 310.000 mensen weten te bereiken met ons verhaal vooraf en achteraf hoe je makkelijk in beweging komt tegen eenzaamheid.

Zelf stappen zetten?

Goed bezig! In de Week tegen Eenzaamheid herhalen we de actie. Je kunt dus makkelijk meedoen als ommetje loper, óf als maatschappelijke gemeente en zelfs als regio/gemeente door aan te haken bij het initiatief. En stay tuned: Het programma Een tegen Eenzaamheid komt deze zomer langs om de promo video op te nemen… tot ziens in september!

Geschreven door:

Anne van Roosmalen
Impact advies & Marketing

Best gelezen

Tweede SAN nominatie voor activatie campagne

Wow, de activatiecampagne die we voor en met de Volksbank mochten uitrollen is genomineerd voor een SAN award. 6 juni...
Lees verder

Gratis zomerdoe(goed)boek

Vier keer per jaar ontwikkelen we voor onze partners verrassende activatiecampagnes voor meer vrijwillige inzet. De aankomende zomercampagne delen we...
Lees verder

Kijken: Masterclass Trends Vrijwillige Inzet 2022

Wat zijn de nieuwste trends voor 2022? Met welke activiteiten bereik je nieuwe/jongere/meer vrijwilligers? Tijdens deze masterclass, opgenomen tijdens het...
Lees verder