Tover het talent van jouw organisatie om in impact

Steeds meer bedrijven willen met hun kennis, expertise en collega’s het verschil maken. Maar waar begin je? Voor wie, waar, wanneer en hoe? Wij helpen je met onze jarenlange ervaring graag op weg. Van een maatschappelijk teamuitje tot een eigen actieplatform met impactstarter actieplan. Keertje sparren?

Van MVO Beleid naar Missie geslaagd

Een MVO missie of CSR purpose blijft vaak vooral een avontuur op papier. Laat de papierenjungle eens achter je en ga van een duurzame ambitie naar duurzame impact. Neem je collega’s mee op reis en ontdek dat iets goeds doen niet alleen het verschil maakt voor diegene die je helpt, de buurt of de wereld. Maar ook voor jezelf, je team, het bedrijf én zelfs jullie klanten.

Onze ‘technology-for-good‘ en activatiecampagnes brengen de missie van jouw organisatie tot leven op een manier die past. Met slimme tooling en advies navigeer je zo door het vaak complexe sociale domein van vrijwillige inzet. Doe het in één keer goed met eigen platform, of probeer het eens uit met een maatschappelijk teamuitje. Of combineer ze met elkaar voor nog veel meer impact!

EIGEN ALLES-IN-1 IMPACT PLATFORM

Alle werknemersvrijwilligerswerk activiteiten, challenges, acties en events op één plek. Laat collega’s hun expertise omzetten in impact voor actuele maatschappelijke vraagstukken en deel hun verhalen. Making impact made easy.

Compleet met eigen website en app | actuele vrijwilligerswerkactiviteiten (naar keuze) | CMS | Training en advies | Rapportage en meer

COMMUNICATIE & ACTIVATIE

Activatie begint bij inspiratie wat weer begint bij communicatie. Samen met of voor jouw organisatie zetten we een campagne op die élke collega raakt en in beweging zet. Campagne is trouwens een breed begrip. Dat kan gaan van een concept, een eigen plek op NLvoorelkaar tot een onboarding activiteit.

Advies | Concept | Uitvoer

BEDRIJFSUITJE / TEAMUITJE MET IMPACT

Teambuilding en iets goeds doen gaan meer dan hand in hand. Geef medewerkers iets om trots op te zijn, inclusief een boel gezelligheid, inzichten, connecties en motivatie. Duurzaam, sociaal, maatschappelijk en vooral heel leuk.

Vanaf 4 personen | Afgestemd op jullie missie: van natuur tot sociaal en alles daartussenin | Horeca en overige faciliteiten optioneel

Goed doen, gemakkelijker: 13.000+ aangesloten non-profits

VOORDELEN WERKNEMERSVRIJWILLIGERSWERK

Waarschijnlijk weet je zelf al wel waarom je als bedrijf van betekenis wil zijn. Je ziet de maatschappelijke uitdagingen om je heen groeien, of belangrijker worden. Wist je dat uit onderzoek blijkt dat maatschappelijk ondernemen, werknemersvrijwilligerswerk (of corporate volunteering) ook veel positieve impact heeft op jouw organisatie en bedrijfsvoering? Nog meer redenen dus om het MVO beleid in de praktijk te gaan brengen dus:

vergroten

Vergrote betrokkenheid

Samen iets goeds doen zorgt voor een band. Bij collega’s onderling, maar ook met jouw bedrijf. 94% voelt zich positiever na het doen van vrijwilligerswerk via werk.

duimpje

Aantrekkelijke werkgever

60% van de werknemers vinden iets goeds doen via hun werk belangrijk bij de keuze van hun werkgever. Bij Millenials loopt dit op tot 91%!

hart

Gezonde medewerkers

Als medewerkers vrijwilligerswerk via hun werk mogen doen, blijkt 76% zich gezonder te voelen en 78% minder gestrest. Het zorgt ook voor meer verbindingen onder collega’s en werkplezier.

sterren

Versterkt imago & reputatie

Niet alleen werknemers maar ook consumenten waarderen een goede corporate volunteering strategie. 55% van de Millenials wil bijvoorbeeld extra betalen voor producten of diensten in het teken van een hoger doel.

raket

Persoonlijke ontwikkeling

Vrijwilligerswerk en maatschappelijke betrokkenheid in het algemeen helpt de persoonlijke ontwikkeling: het verruimt je blik en geeft nieuwe inzichten.

tandwielen

Ontwikkeling vaardigheden 

Iets goeds doen zorgt vaak voor een andere omgeving, die kennis en vaardigheden opfrist of creatief stimuleert. Het kan ook een mooie gelegenheid zijn om op een speelse manier iets nieuws te leren of door te ontwikkelen.

Extra bonus: activiteiten voor werknemers die je op maatschappelijk vlak (MBO/MVO/CSR) uitvoert zijn WKR-proof!

BEST PRACTICE: GEEF EEN UURTJE – DE VOLKSBANK

“Bij de Volksbank draait het niet alleen om geld maar ook om een beter Nederland. Daarom maken we ons sterk voor vrijwilligerswerk. Dat doen we samen met NLvoorelkaar, het grootste vrijwilligersplatform van Nederland.

We bedachten het concept ‘Geef een uurtje’. Want een uurtje helpen is zo gedaan, maar een uurtje hulp krijgen maakt écht het verschil. Op ons eigen impact platform zien we elke dag hoe onze campagnes leiden tot geïnspireerde collega’s én klanten. En hoeveel sociale impact zij samen realiseren! ”

Silvia
Communicatie adviseur de Volksbank

logo de volksbank

You’re in (doing) good company

Deze bedrijven gingen je voor:

De Volksbank | YoungCapital | ASN Bank | Regiobank | SNS
BLG Wonen | Coty | Kwantum | Unilever | Facilicom | Home Fashion Group
Ben & Jerry’s | Avans Hogeschool | PSV | KPMG

CREEËR EEN EIGEN PLEK VOOR IMPACT 🚀

Met een eigen impact platform creëer je een plek waar alles samenkomt. Je CSR doelstellingen en MVO programma’s ontmoeten de impact initiatieven, werknemersvrijwilligerswerk activiteiten, events en challenges van, voor een door je medewerkers. Dat maakt het activeren van collega’s makkelijk en de gerealiseerde impact meetbaar en inzichtelijk.

Eigen platform en app

Met meer dan 65 vrijwilligersplatformen weten we wat werkt. Jouw platform en webapp worden gebruiksklaar opgeleverd. Inclusief een handig CMS zodat je content (van campagne pagina’s tot vrijwilligerswerk challenges) kunt toevoegen, wanneer je wil.

Alle vrijwilligerswerk op een rijtje

Dé sleutel tot succes: zorg voor voldoende doing good activiteiten. Want hoewel iedereen wel iets goeds wil doen, verschilt de manier waarop sterk. In je buurt of juist internationaal. Iets sociaals, groens of juist cultureels. Een challenge of toch samen iets doen? Door de aansluiting op het NLvoorelkaar netwerk met 13.000+ non profits én de mogelijkheid om zelf initiatieven toe te voegen is de keuze altijd reuze.

Niet zoeken maar brengen

“Ik kreeg zulke goede matches dat ik niet anders kon dan me inzetten”, de legendarische woorden van Wouter die hiermee perfect onderschrijft dat we impact maken super makkelijk maken. Met de nieuwste technieken brengen we de leukste matches naar je toe, zodat je niet meer hoeft te zoeken.

SUCCESVOL SOCIAL IMPACT PROGRAMMA

Informeer, inspireer en activeer elke medewerker op hun ‘journey’ naar impact. Communicatie is nog zo’n sleutel van een succesvol social impact programma.

We zetten onze koffer vol marketing- en communicatietechnieken en -ervaring graag in om de kracht, tijd en talent van jouw werknemers en collega’s te transformeren in social impact. Van inwerktrajecten (onboarding) tot events, van storytelling, guerilla activatie en gamification tot het bouwen van een duurzame community.

Benieuwd? Bekijk de impact video van YoungCapital x NLvoorelkaar voor een voorbeeldje.

INTERNATIONAL CHARITY DAY – COTY

“Met NLvoorelkaar organiseren we de Coty Benelux Charity Day:100 medewerkers, 2 landen, 18 locaties, 14 verschillende activiteiten. Van lunch verzorgen en tuinieren voor ouderen tot het verzorgen van make-overs bij zieke kinderen en hun ouders.

Onze medewerkers hebben zich ingezet voor het Ronald McDonald Huis, Leger des Heils, Voedselbank, Sophia Kinderziekenhuis, Stichting Jarige Job, en Oxfam Solidariteit. Het enthousiasme, de energie en enorme passie wat loskomt is geweldig. We praten er nu nog over!”

Ralf
Supply Chain Director COTY

coty

MAATSCHAPPELIJKE TEAMUITJES

Wil jij een maatschappelijk verantwoord teamuitje, teambuilding, personeelsdag, bedrijfsuitje of een event met vrijwilligerswerk of sociale impact organiseren? Slim van je, want dat levert altijd een triple win op: voor de maatschappij natuurlijk, maar ook voor jouw bedrijf en personeel.

Maatschappelijke uitjes zijn leuk, uniek en actueel. Tijdens een uitje ga je je inzetten voor de (lokale) samenleving. We organiseren jouw uitje graag voor je.

We organiseren teamuitjes vanaf 10 personen. Hierbij zit inbegrepen o.a. het vinden van een non-profit project dat past bij jouw bedrijf/missie, het invullen van de agenda, de organisatie (inclusief handig draaiboek en begeleiding op de dag zelf), benodigde materialen, hapje en drankje tijdens de break en een fotocompilatie. Op zoek naar inspiratie, of offerte op maat? Neem even contact met ons op!

Geen budget beschikbaar? Plaats dan het hulpaanbod van jou/je team/het bedrijf zodat non-profits contact met jou kunnen opnemen. Of reageer op een van de openstaande vragen en bied je hulp aan.

Teamuitje KPMG zorgde voor ontroerende momenten

De medewerkers van KPMG zijn een dagje met ouderen uit een verzorgingstehuis naar Artis geweest.

Een dag vol met gezelligheid, mooie én ontroerende momenten. Van aapjes kijken tot praten over het leven. De dag heeft een blijvende indruk heeft achtergelaten op alle aanwezigen, jong én oud.

Suus – KPMG

WE’VE GOT YOUR BACK

Mensen helpen helpen is onze passie en werk. Dus je staat er niet alleen voor. Ons ervaren team denkt, doet en helpt mee, van technische ondersteuning tot training, analyse en advies. We zetten onze ervaring in om jouw platform, campagne of dag tot een geweldige impact ervaring te maken voor zowel jullie als de samenleving. Onze klanten en partners waarderen ons dan ook met een 8.1!

PERSOONLIJKE BEGELEIDING

DUURZAAM RESULTAAT

GEEN GEDOE

SAMEN REALISEREN WE MATCH VOOR MATCH
EEN DOING GOOD BEWEGING

  • 11,2+ miljoen Uren vrijwillige inzet gerealiseerd
  • 105.000+ Impactmakers
  • 13.000 & 40.000+ Non profits & mensen die hulp nodig hebben
  • 65+ Partners en klanten
"veelgestelde vragen"

Werknemersvrijwilligerswerk, medewerkersvrijwilligerswerk, corporate volunteering, maatschappelijk betrokken ondernemen, MVO beleid, CSR… misschien is het je al opgevallen dat er op deze pagina behoorlijk wat termen gebruikt worden. Allemaal gaat het over iets goeds doen vanuit een organisatie of bedrijf. Een aantal veelgestelde vragen en antwoorden over dit thema:

Wat is werknemersvrijwilligerswerk, employee volunteering of corporate volunteering?

Werknemersvrijwilligerswerk (of in het engels: employee of corporate volunteering) houdt in dat medewerkers van een bedrijf of organisatie hun tijd en/of kennis en expertise belangeloos beschikbaar stellen voor de maatschappij: bij een maatschappelijke organisatie, goed doel, non profit of bij mensen die wel wat hulp kunnen gebruiken. Dit kan op heel veel verschillende manieren, zoals je op deze pagina al terugziet. Maar ook de maatschappelijke beursvloer die vaak in een gemeente wordt georganiseerd is een manier om iets terug te doen. Op de site van MVO Nederland vind je nog meer voorbeelden. Op NLvoorelkaar vind je alle maatschappelijke vraagstukken en hulpvragen van mensen die op dit moment spelen en kun je zelf gemakkelijk kiezen waar je je voor in wilt zetten.

Wat betekent MBO, MVO en CSR?

MBO, MVO en CSR zijn allemaal termen die te maken hebben met maatschappelijke betrokkenheid en inzet van bedrijven.

Bij Maatschappelijk Betrokken Ondernemen (MBO) stelt een bedrijf zonder financiële tegenprestatie haar medewerkers of faciliteiten beschikbaar, doet een geldelijke bijdrage of zet haar promotiekanalen en netwerken in om de bekendheid van een maatschappelijke vraagstuk te vergroten of een ideëel doel te promoten. Ze tonen betrokkenheid bij maatschappelijke vraagstukken in de omgeving van de onderneming.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) wordt in Nederland vaak als synoniem gebruikt maar gaat een stapje verder. Het is een nieuwe integrale visie op ondernemerschap waarbij de ondernemer behalve streven naar winst (profit), ook rekening houdt met het effect van de activiteiten op het milieu (planet) en waarbij de ondernemer oog heeft voor menselijk aspecten binnen en buiten het bedrijf (people). Het gaat hier om het vinden van een balans tussen deze drie P’s. Een bekend voorbeeld is de ASN bank.

CSR staat voor ‘Corporate Social Responsibility’ en is daarmee de engelstalige variant van MVO.

Het grootste kenmerkende verschil tussen MVO en MBO, is het aspect winstgevendheid. MVO gaat over de hele bedrijfsvoering, maar het maken van winst staat nog wel centraal. Bij MBO-activiteiten is dit niet het geval: het staat vaak los van de gewone activiteiten en winst is dus ook niet aan de orde. Een ander verschil tussen MVO en MBO is de manier waarop ze extern waarde creëren in de samenleving. MVO voegt waarde toe doordat ze een structurele verandering in de bedrijfsstructuur aanbrengen. Dit valt dus wel binnen de primaire processen van de organisatie.

Waarom doet een een onderneming aan MVO?

MVO of maatschappelijk verantwoord ondernemen heeft meerdere positieve effecten. Het draagt bij aan de financiële prestaties van een bedrijf. Je speelt namelijk in op de vraag van de markt én krijgt er gemotiveerdere en gezondere medewerkers van. Het goede voorbeeld geven doet vaak ook wonderen voor je imago, reputatie en daardoor je omzet. Wist je trouwens dat voor MBO/MVO activiteiten een belastingvoordeel geldt (WKR regeling – lees hier meer info)? Soms wordt MVO ook vanaf buiten opgelegd: bijvoorbeeld door de overheid of een inkoper. MVO kan dus ook helpen bij toegang tot financiering.

Wat voor soorten MVO of CSR zijn er?

Er zijn heel veel soorten maatschappelijk verantwoord ondernemen te onderscheiden. Van werknemersvrijwilligerswerk tot klimaatneutraal produceren.

Over het algemeen worden initiatieven op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen als volgt ingedeeld:

1. Milieuverantwoordelijkheid

Initiatieven op het gebied van milieuverantwoordelijkheid zijn gericht op het verminderen van vervuiling en de uitstoot van broeikasgassen, en het duurzaam gebruik van natuurlijke hulpbronnen.

2. Verantwoordelijkheid voor de mensenrechten

Initiatieven op het gebied van mensenrechtenverantwoordelijkheid omvatten het bieden van eerlijke arbeidspraktijken Bedrijfsethiek Om het simpel te houden, zijn bedrijfsethiek de morele principes die fungeren als richtlijnen voor de manier waarop een bedrijf zichzelf en zijn transacties gedraagt. In (bijv. Gelijke beloning voor gelijk werk) en eerlijke handelspraktijken, en het afwijzen van kinderarbeid.

3. Filantropische verantwoordelijkheid

Filantropische verantwoordelijkheid kan zaken omvatten zoals het financieren van onderwijsprogramma’s, het ondersteunen van gezondheidsinitiatieven, doneren aan goede doelen en het ondersteunen van projecten voor het verfraaien van de gemeenschap.

4. Economische verantwoordelijkheid

Initiatieven voor economische verantwoordelijkheid omvatten het verbeteren van de bedrijfsvoering van het bedrijf en tegelijkertijd deelnemen aan duurzame praktijken – bijvoorbeeld het gebruik van een nieuw productieproces om verspilling tot een minimum te beperken.

Wat is de makkelijkste manier om MVO beleid in te vullen?

De makkelijkste manier om je MVO/MBO/CSR beleid in te vullen is door aan te sluiten bij een organisatie die daar ervaring in heeft. Je hoeft het wiel namelijk niet opnieuw uit te vinden! Bepaal jouw eigen impactmissie en stel een uniek impactprogramma op op basis van bewezen methodieken zodat duurzame impact maken veel makkelijker (en goedkoper) wordt. Bij NLvoorelkaar koppelen we bijvoorbeeld jouw bedrijfsstrategie, missie en DNA aan maatschappelijke projecten die hierbij passen, en bij de vaardigheden, beschikbare tijd en het talent van jouw medewerkers. Via ons netwerk heb je bijvoorbeeld ook direct toegang tot meer dan 13.000 nonprofits en meer dan 12.000 vrijwilligersactiviteiten waar jouw medewerkers of personeel aan mee kunnen doen.

Meer weten over het opzetten van een MVO beleid? Via de Good Busy community biedt branchevereniging Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk (NOV) kennis en inspiratie in de vorm van toolkits, documenten en webinars om ‘goed doen’ eenvoudiger te maken.

Klaar voor de volgende stap?

Je bent bijna aan het einde van de pagina gekomen. Ben je klaar voor de volgende stap? Of wil je meer weten over een van de onderwerpen op deze pagina? Neem contact met ons op voor een demo, sparsessie of gewoon om even kennis te maken. We horen graag van je!

Neem contact op met Sander.

NIET GEVONDEN WAT JE ZOCHT?

Ai, wat vervelend. Bel ons even, dan helpen we je verder.
Van kleine vragen tot worldchanging concepten,
wij zijn er altijd voor mensen die het verschil willen maken.
Tot snel!

☎️ Bellen

Op de hoogte blijven?