Elke paar maanden organiseren we een Exchange-day voor alle NLvoorelkaar partners. Een dag om opgedane kennis en ervaring rondom vrijwillige inzet uit te wisselen, trends te bespreken en van elkaar te leren. En natuurlijk een dag om stil te staan bij de impact die we samen hebben gerealiseerd in Nederland. Het resultaat is een rugzak vol inspiratie (soms letterlijk in de vorm van promotie materiaal van Meppelvoorelkaar), nieuwe contacten, gezelligheid én een gezamenlijke visie op de volgende stappen van onze vrijwilligerswerk platformen.

Waar we het voor doen: sociale impact

In de afgelopen 7 jaar zijn we gegroeid naar een landelijk netwerk van 41 gemeenten en ruim 8.000 maatschappelijke organisaties. Op onze platformen zijn meer dan 90.000 hulpvragen gesteld. Al 35.000 vrijwilligers hebben zich aangemeld op en er is in totaal maar liefst 5.200.000 uur aan vrijwillige inzet gefaciliteerd!

We zitten dus op de goede weg, maar er is nog veel te winnen. De vraag zal mede door de vergrijzing verder toenemen terwijl de overheid zich verder zal terugtrekken. Meer (vrijwilligers, matches, ontmoetingen) is dus in dit geval beter. Reden dus om door te blijven gaan met campagnes om mensen bewust te maken van de uitdaging en het feit dat zij daar zelf heel gemakkelijk een deel van kunnen oplossen.

 

Vrijwilligerswerk van de toekomst: wij zijn alvast begonnen

Een recente invalshoek om de capaciteit van vrijwillige inzet te vergroten is de Maatschappelijke Diensttijd. NLvoorelkaar heeft samen met lokale Voorelkaar partners een plan ingediend om de manier waarop jongeren vrijwilligerswerk vinden te innoveren. De Voorelkaar platformen kunnen namelijk perfect inspelen op de behoefte van jongeren, waar diversiteit, gemak en fun een belangrijke rol spelen. Wordt vervolgd dus.

Co-creatie en intervisie

Wanneer je 40 vrijwillige-inzet experts met allemaal hun eigen invalshoeken en disciplines elkaar laat ontmoeten, ontstaan er door uitwisseling enorm veel insights. Met een tablehost opzet kwamen er volop nieuwe ideeën rondom community management, diversiteit, marketing, stakeholdermanagement, AVG werkwijze en matching. In open (en gezellige!) sfeer zijn volop succesverhalen maar ook dingen die niet lukken besproken – beide leveren insights en inspiratie op voor de ontwikkeling van ons platform, methodiek en matching.

Geschreven door:


Best gelezen

Tweede SAN nominatie voor activatie campagne

Wow, de activatiecampagne die we voor en met de Volksbank mochten uitrollen is genomineerd voor een SAN award. 6 juni...
Lees verder

Gratis zomerdoe(goed)boek

Vier keer per jaar ontwikkelen we voor onze partners verrassende activatiecampagnes voor meer vrijwillige inzet. De aankomende zomercampagne delen we...
Lees verder

Kijken: Masterclass Trends Vrijwillige Inzet 2022

Wat zijn de nieuwste trends voor 2022? Met welke activiteiten bereik je nieuwe/jongere/meer vrijwilligers? Tijdens deze masterclass, opgenomen tijdens het...
Lees verder