Met growthhack technieken kun je dus snel groeien met weinig middelen. Klinkt als dé perfecte match met vrijwilligerswerk. Op NLvoorelkaar zagen we in 2018 bijvoorbeeld een verdubbeling van het aantal vragen/klussen (op dit moment zoeken 26.000 mensen hulp, waarvan de helft gaat over eenzaamheid). Het aantal vrijwilligers groeit ook hard maar niet zo explosief. Dit weerspiegelt de demografische trends in Nederland: vergrijzing én ontgroening. Zouden we de werving van vrijwilligers ook kunnen ‘hacken’? En hoe dan?
De inspiratie kwam -zoals vaak bij goede ideeën- van heel dichtbij. Nadat een aantal teamleden en NLvoorelkaar deelnemers aangaven dat passend vrijwilligerswerk vinden erg op daten lijkt én we een inspirerend artikel lazen over een datende T-rex, viel het kwartje. Bij vrijwilligerswerk draait het net als bij daten over ontdekken,matchen, nieuwe mensen leren kennen en de potentie om iemand leven en dat van jezelf te veranderen (hallo social impact!). Het haakje: #ikdateietsgoeds.
Met dit haakje gingen we de boer op. Naja, even dan, wat de eerst benaderde hapte meteen. Datingsite Pepper wil graag zijn leden de kans geven om Nederland samen mooier te maken. Samen bedachten we een ludieke maar sympathieke actie. De fictieve Elke (91) en Sam (81) zouden via Pepper op zoek gaan naar vrijwilligers. Geen zoektocht naar een goede date maar een goede daad! Als iemand hun rolstoel kon duwen (‘rollend naar huis betekent nu toch iets anders dan vroeger’), konden zij hun vrienden bezoeken en voelen ze zich minder eenzaam. Het profiel van Elke zie je hiernaast.