Vrijwilligerswerk innoveren en vrijwillige inzet stimuleren door een spraakmakende campagne met unieke samenwerking. In deze blog lees je hoe je met een minimaal budget, maximale waarde kunt creëren voor sportvereningen, sportclubs, vrijwilligers én iedereen die sportieve hulp nodig heeft.

Leestijd: 5 minuten 

De spraakmakende campagne

“Gratis crossfit?”. Deze zeer verleidelijke boodschap prijkt je vanaf 1 februari in heel Rotterdam toe. De bijbehorende afbeelding is al net zo verleidelijk. Nergens blijkt dat het hier gaat om vrijwilligerswerk. Maar wie goed kijkt, ziet het wiel van een rolstoel. En wie ingaat op het gratis aanbod, komt op de actiepagina die de vrijwilligerswerk hoax uitlegt.

Ga je aan de slag als sport vrijwilliger (wat inderdaad gratis is), dan heb je een workout en vrijwillige inzet in één. Van een uur een rolstoel duwen krijg je net zo’n indrukwekkende biceps als een uurtje pumpen. Een uurtje iemand helpen geeft je net zo’n mindfull gevoel als yoga. En als coach het junior team trainen betekent dat je conditie beter moet zijn dan die van de kids.

Vrijwilligers krijgen als waardering wel daadwerkelijk twee weken gratis sporten cadeau én maken kans op unieke Rotterdamse sneakers ‘om je nog easier te bewegen tot vrijwilligerswerk’.

Het doel

Deze campagne heeft tot doel om het imago van vrijwilligerswerk te verfrissen en daardoor nieuwe, jonge(re) en niet te vergeten -sportieve – vrijwilligers te werven. Aanleiding is het nijpende tekort aan vrijwilligers bij sportverenigingen. 27 procent van de verenigingen is niet op zoek naar vrijwilligers, 59 procent zegt dat wel te zijn en 14 procent geeft aan echt niet genoeg vrijwilligers te hebben. Bardiensten, vervoer, wedstrijdondersteuning en bestuursfuncties leveren de grootste uitdaging op.

Daarnaast merken we op vrijwilligersplatform Rotterdammersvoorelkaar ook een groeiend tekort op aan sportieve vrijwilligers die samen met een stadsgenoot willen sporten. Zoals samen hardlopen, fitnessen of in een bijzonder geval samen ‘stoelyoga beoefenen’. Sportieve vrijwilligers hoeven dus niet persé jong te zijn, zoals uit het laatste verzoek blijkt.

Tekort maakt creatief

De gedroomde wortel

Deze campagne begon klein met een simpele gedachte. Vrijwilligerswerk is gratis. Vrijwilligerswerk is soms een behoorlijke workout. Dus vrijwilligerswerk is eigenlijk gratis sport. Want waarom zou je gaan sporten in een muffe sportzaal, als je ook buiten de natuur in kan gaan én tegelijkertijd iemand daar heel gelukkig mee maken? We zagen de campagne beelden al voor ons met kreten als “gratis crossfit”. Maar is grappig in een brainstorm, ook een succes in het echt? Raken mensen (te) teleurgesteld of boos, als blijkt dat het om een hoax gaat? Zou een dergelijke campagne niet het doel voorbij schieten doordat er negatief sentiment richting vrijwilligerswerk ontstaat?

Al verder dromend vonden we de ‘oplossing’. Gewoon zorgen dat elke vrijwilliger in Rotterdam daadwerkelijk gratis mag sporten! Simpel, maar niet echt een oplossing natuurlijk. Eerder een ‘go big or go home’ ambitie. Maar wie niet groot is (of wie zich in de vrijwilligerswerk business bevindt ;)), moet slim zijn. En hoewel we geen budget hadden, hadden we wél de ultieme do-good boodschap. Dus richtten we onze pijlen op het benaderen van de honderden sportscholen die Rotterdam kent om hen aan te spreken op hun goede voornemens voor 2019.

De unieke samenwerking

En de ultieme do-good boodschap bleek enorm aan te slaan. Zoals Simon Sinek en elke andere marketing guru al jaren predikt: spreek mensen aan op de ‘why’ en je raakt de juiste snaar. Met een rondje LinkedIN en één mailtje vonden we 152 sportaanbieders (sportclubs van yoga tot crossfit, door heel Rotterdam) bereid om twee weken gratis sporten te doneren!

Na een korte mailwisseling in de kerstvakantie (!) was ook Sportsupport aan boord. Dankzij hen vindt de sportcampagne in februari ook zijn weg naar honderden sportkantines in Rotterdam. Het beeld werd iets aangepast, want bij de sportvereniging gaan we natuurlijk geen sportlessen van commerciële aanbieders weggeven. Wel maken we er alsnog een feestje van, voor én achter de bar ;-).

De succesfactoren

Het succes van deze campagne berust op twee algemene marketing concepten. Naast het hebben van een gezamenlijke ‘why’ (doing good voor Rotterdam), creëerden we ook een win-win voor iedere stakeholder. De campagne heeft positieve gevolgen voor zowel de sportverenigingen (aanwas nieuwe sport vrijwilligers), sportclubs (op een makkelijke manier iets terugdoen voor de stad én mogelijk nieuwe leden) als de vrijwilligers (doing good + gratis sport).

Sport + vrijwilligerswerk: good for your body, good for your soul!

Het resultaat

Na het lezen van al die mooie woorden over spannende campagnes, unieke samenwerkingen en kleine succesjes ben je vast benieuwd naar de resultaten van de campagne. Want de zoektocht naar die nieuwe sportvrijwilligers, daar begon het allemaal mee.

Tja, wij zijn net zo benieuwd als jij.. de campagne loopt in de hele maand februari. De resultaten laten dus nog even op zich wachten. Zie je in de tussentijd een mooie groene poster in Rotterdam hangen, op social media langskomen of kom je de actie in de krant tegen? Vertel het ons (vinden we heel leuk!) of help ons deze do-good boodschap te verspreiden door het bericht te delen. Maak je jouw netwerk ook blij met een bezielde geest en fit lichaam!

Geschreven door:

Anne van Roosmalen
Impact advies & Marketing

Best gelezen

E-book CSR Trends corporate volunteering 2024 [Free download]

Hoe kun je als bedrijf wezenlijk bijdragen, precies waar dat nodig is? Hoe doen anderen dat (CSR trends)? En wat...
Lees verder

E-book Trends Vrijwillige Inzet 2024 [Free download]

YES, hij is er weer: het e-book met dé trends voor vrijwillige inzet en vrijwilligerswerk 2024. Gebaseerd op het grootste vrijwilligersonderzoek...
Lees verder

E-book Trends Vrijwillige Inzet 2023 [Free download]

Hij is er weer: het e-book met dé trends voor vrijwillige inzet 2023. Gebaseerd op het grootste vrijwilligersonderzoek van Europa,...
Lees verder