De meeste mensen zouden even op hun hoofd krabben bij de combinatie: vrijwilligerswerk en ijs. En om eerlijk te zijn, deed ik precies hetzelfde.. Maar niets was minder waar. Het Rotterdamse ijsje van Ben & Jerry’s zorgde namelijk voor 16% meer websitebezoeken en 12% meer geregistreerde Rotterdammers op ons vrijwilligersplatform Rotterdammersvoorelkaar! In dit artikel vertel ik je de 5 geheime ingrediënten van onze smaakvolle samenwerking.

Leestijd 4 minuten

INGREDIËNT 1 – ONZE BEDRIJFSWAARDEN: ALLE NEUZEN DEZELFDE KANT OP

Ik was natuurlijk bekend met onze eigen bedrijfswaarden, planning en doelen voor de toekomst. Zo streven wij met Rotterdammersvoorelkaar om Rotterdam elke dag nóg mooier te maken. Dit doen wij door Rotterdammers te activeren iets voor een ander te doen. Klein, groot, bij jou in de buurt of aan de andere kant van de stad, het kan allemaal. Net zoals NLvoorelkaar, is Rotterdammersvoorelkaar een online vrijwilligersplatform waar mensen elkaar kunnen vinden en helpen.

Toen Ben & Jerry’s ons benaderde was ik ontzettend benieuwd hoe zij hierin stonden, wat ze in gedachte hadden en waarom ze nou juist met óns wilden samenwerken. Al snel werd me duidelijk dat Ben & Jerry’s niet alleen maar om ijs draait. Zo zetten zij zich op allerlei manieren in voor een betere wereld. Ze werken met fairtrade ingrediënten, maken zich sterk voor verschillende maatschappelijke thema’s zoals het homohuwelijk of vluchtelingen en ondersteunen veel mooie (lokale) initiatieven.

Na ons kennismakingsgesprek waren we het dan ook snel eens:

Laten we samen Rotterdam nóg mooier gaan maken!

INGREDIËNT 2 – EEN STERK CONCEPT: DE BASIS VOOR SUCCES

Het ‘Gers Bakkie Roffa’ werd een nieuw ijsje speciaal voor de stad Rotterdam, de stad waar Unilever gevestigd is en de stad met alle smaken mensen. Dit ‘Gers Bakkie’ was een traktatie van Ben & Jerry’s aan alle Rotterdammers die al voor een ander klaar staan. Zo zijn er zo’n 170.000+ Rotterdammers die al lullen én poetsen.

Doordat wij als Rotterdammersvoorelkaar het overkoepelend platform zijn voor meer dan 1.000 maatschappelijke organisaties en initiatieven in alle soorten en maten kon onze samenwerking meerdere maatschappelijke thema’s aansnijden en vonden we ontzettend veel raakvlakken.

Ons gezamenlijk doel van de campagne werd om van het ‘Gers Bakkie Roffa’ een doorlopend ‘goed doen’-effect te maken. Zo maakten we ons de afgelopen zomer samen sterk om enthousiaste Rotterdammers kennis te laten maken met vrijwilligerswerk, bij welk initiatief of in welke buurt dan ook. Dit deden we onder het credo: ‘Samen sterk voor 010’.

INGREDIËNT 3 – NAAMSBEKENDHEID IS KEY : SCHREEUW HET VAN DE DAKEN!

Foto: Marc van der Stelt | MS Fotografie

Direct vanaf de lancering waren we bezig met het bekend maken van onze samenwerking. Zo kregen Rotterdamse influencers de eerste sneak peek en mochten ze de ijsjes voorproeven. Ook reed er wekenlang een tram door de stad met onze namen erop, hing er een gigantische banner op de Willemswerf en zochten we persaandacht waar we maar konden. Heel Rotterdam hing vol met de ‘Samen sterk voor 010’ campagne.

INGREDIËNT 4 – ACTIVATIE : DE STAP NAAR CONVERSIE

De awareness in Rotterdam was er. Iedereen had wel iets gehoord over het ‘Rotterdamse ijsje’ of over ‘Rotterdammersvoorelkaar’. Maar nu moest het gebeuren: hoe kregen we deze Rotterdammers nu enthousiast om zich ook daadwerkelijk te registreren als vrijwilliger?

We gingen op zoek naar de raakvlakken tussen ijs en vrijwilligerswerk en gelukkig bleek dit niet zo moeilijk als we hadden gedacht. We activeerden o.a. duizenden studenten op de Eurekaweek met de oproep: ‘gratis ijs’. In eerste instantie waren ze natuurlijk enthousiast over het ‘Gers Bakkie Roffa’ maar bij het ontvangen van een ijsje, hoorde ook uitleg over waarom we dit deden en waar het ijsje voor bedoeld was. De reacties waren ongelooflijk positief en tientallen Rotterdamse studenten schreven zich on the spot in op ons platform!

Verder hielden we een social media wedstrijd waar Rotterdamse organisaties hun vrijwilligers mochten opgeven als ‘Beste vrijwilliger van Rotterdam’. Zij wonnen dan de You’ve Been N’ice Award en werden verrast met een toffe ijsprijs.

Ook plaatste Ben & Jerry’s zelf een hulpvraag op Rotterdammersvoorelkaar.nl genaamd: ‘IJstesters gezocht!’. Rotterdammers konden zich opgeven om gratis ijs te komen testen. Deze hulpvraag werd meer dan 9.000 keer bekeken en ontving 200 reacties! Het was een groot succes en we ontvingen super mooie berichten zoals die van Lana: “Ik ben dus nog maar net 1 dag aangemeld op de website van Rotterdammersvoorelkaar (ik was naar de site gelokt door een oproep van ‘ijsjes proeven bij Ben & Jerry’s’) en toen kwam ik er pas achter hoe interessant de site eigenlijk is. Ik ben sowieso nog een beetje in de ontdekkingsfase sinds ik terug in Nederland ben…“. Dat is natuurlijk waar we het voor doen!

INGREDIËNT 5 – ENTHOUSIASME BINNEN HET BEDRIJF: PRACTICE WHAT YOU PREACH

 

Last but not least, geloof ik dat het enthousiasme van beide partijen ervoor gezorgd heeft dat de campagne een groot succes is geworden. Doordat onze waarden hetzelfde waren en we met de neuzen dezelfde kant op

stonden werden we met zijn allen super enthousiast in het behalen van ons doel. Zo activeerden Ben & Jerry’s heel Unilever en bouwden ze de lobby om tot een soort matchingshoek. Zo zijn we op onze fiets door heel Rotterdam gecrosst met 35 graden om de winnaars van de You’ve Been N’ice Award te trakteren op ijs en zo heeft het team van Ben & Jerry’s zichzelf meerdere malen ingezet in Rotterdam door een hulpvraag van het platform op te lossen.

CONCLUSIE

Ook in 2019 slaan we samen met Ben & Jerry’s de handen ineen om sociale impact te maken. Dit keer in samenwerking met hun te gekke Rotterdamse scoopshop! Dus… stay tuned!

Viel dit artikel bij je in de smaak en wil jij samen met ons, Rotterdammersvoorelkaar of NLvoorelkaar, kijken naar hoe we nóg meer impact kunnen maken in Nederland? Neem dan contact met ons op en misschien kletsen we binnenkort wel over onze mooie plannen onder het genot van een lekker ijsje ?.

Geschreven door:

Anne Theelen
Community Manager

Best gelezen

E-book CSR Trends corporate volunteering 2024 [Free download]

Hoe kun je als bedrijf wezenlijk bijdragen, precies waar dat nodig is? Hoe doen anderen dat (CSR trends)? En wat...
Lees verder

E-book Trends Vrijwillige Inzet 2024 [Free download]

YES, hij is er weer: het e-book met dé trends voor vrijwillige inzet en vrijwilligerswerk 2024. Gebaseerd op het grootste vrijwilligersonderzoek...
Lees verder

E-book Trends Vrijwillige Inzet 2023 [Free download]

Hij is er weer: het e-book met dé trends voor vrijwillige inzet 2023. Gebaseerd op het grootste vrijwilligersonderzoek van Europa,...
Lees verder