Leestijd: 3 minuten
Door: Dr. Lonneke Roza, | Rotterdam Erasmus University
Een verkorte vorm van dit artikel verscheen ook op De Dikke Blauwe
Leestijd: 3 minuten
Door: Dr. Lonneke Roza, | Rotterdam Erasmus University
Een verkorte vorm van dit artikel verscheen ook op De Dikke Blauwe
94% van de grote Europese bedrijven hebben een werknemersvrijwilligerswerkprogramma (CECP, 2017); dat is een geweldig potentieel om sociale impact te genereren. De meeste bedrijven lukt het echter niet om meer dan 10-25% van de werknemers zelfs maar eenmalig deel te laten nemen. Welke barrières ervaren zij? Wat kunnen we hieruit leren wanneer we zelf aan de slag willen met dit onderwerp?
Werknemersvrijwilligerswerk in Nederland
Bijna elke Europese corporate blijkt een werknemersvrijwilligerswerkprogramma te hebben. Hoe zit dat met de bedrijven, inclusief MKB, in Nederland? Schattingen lopen uiteen van 30% tot 55% (Movisie, 2018). Met een beroepspopulatie van 8,9 miljoen betekent dit een enorm potentieel tot social impact (CBS, 2019)!
Het hebben van een programma staat niet garant aan de uitvoering daarvan, laat staan het bereiken van het doel: vaak een winnende combinatie van sociale impact en groeikansen voor de medewerker. Uit exploratief onderzoek van vrijwilligersplatform NLvoorelkaar.nl blijkt dat zo’n 30% van de werknemers vrijwilligerswerk onder werktijd mogen doen. Echter lukt het slechts driekwart om minimaal één keer het vrijwilligerswerk onder werktijd uit te voeren. Waarschijnlijk is dit beeld van Nederlandse werknemersvrijwilligerswerkprogramma’s zelfs iets te positief, aangezien de respondenten bestaan uit deelnemers van het vrijwilligerswerk platform. Zij zijn dus al aan de slag als vrijwilliger in hun eigen tijd.
De faalfactoren op een rij
Werknemervrijwilligerswerkprogramma’s bieden dus een enorme potentie voor sociale impact maar dat gaat niet vanzelf. Tegelijkertijd worden de doelstellingen elk jaar met 3-5% verhoogd boven het huidige aantal deelnemers. Wat is nou precies de reden dat werknemers niet aan de slag willen of gaan? Lucas Meijs, Lonneke Roza en Stephanie Maas van Rotterdam Erasmus University identificeerden 7 faalfactoren:
Wil je weten wat 5 strategieën zijn hoe dit te tackelen? Lees hier dan verder.