Uit heel het land bleven ze maar in onze postbus ploffen. Lieve, grappige, hart-onder-de-riem- en tranentrekkende kaartjes voor Oekraïense mensen die in Nederland opgevangen worden. Benieuwd waarom nou juist deze actie zo goed werkt? En hoe je dit concept kunt inzetten stapsgewijs meer impact en vrijwillige inzet te realiseren? We delen onze insights hieronder.

De afgelopen maanden heeft onze officemanager Ziwei Suurling het er maar druk mee gehad. Meer dan 1.000 welkomstkaartjes kwamen onze kant uit. Ze zijn allemaal gecheckt, gesorteerd én bezorgd bij onze maatschappelijke partners. Ze bezorgen we de ontvangers, Oekraïnse vluchtelingen die in Nederland opgevangen worden, hopelijk letterlijk een kleine glimlach.

Wat maakt deze challenge tot een succes?

Deze welkomstkaartjes challenge is één van de ongeveer 15 impact challenges die NLvoorelkaar aanbiedt. Impact challenges zijn korte acties, die je zelf of met iemand anders kunt doen en waarmee je iets goeds doet. De challenges verzamelen we bij onze maatschappelijke partners of initiëren we zelf. De welkomstkaartjes voor gevluchte Oekraïners is er zo eentje. Met meer dan 1.000 kaartjes is dit de populairste challenge van afgelopen voorjaar.

Hoe komt dat? Daar is wat context voor nodig. Dit voorjaar zijn we (weer) overstelpt door mensen die graag iets willen doen, terwijl er (nog) niet genoeg vrijwillige activiteiten zijn. Oplossing: een challenge. Dit concept is dé oplossing voor een uitdaging waar wij als actieplatform elke dag te maken hebben: de balans tussen vraag en aanbod.

Want zonder het één, niet het ander. En dat is een uitdaging bij een ‘crisis’. In 95% van de tijd zijn er niet genoeg helpende handen. Met meer dan 13.000 openstaande hulpvragen en gemiddeld 20 nieuwe per dag, kunnen we altijd nieuwe vrijwilligers plaatsen. Maar bij een crisis situatie draait dit binnen 24 helemaal om: veel minder hulpvragen, 10 tot 100x meer extra mensen die willen helpen! Ons platform kan matchen als geen ander, en onze slimme technologie is soms een beetje abracadabra, maar toveren is er nog net bij.

De challenge dicht dit gat:

💪Het zorgt ervoor dat mensen iets goeds kunnen doen
📋Het legt de gegevens vast van de helpers, zodat we ze op een later moment kunnen e-matchen op hetzelfde onderwerp als er wél hulpvragen online gaan komen.
🔋Het slaat als een batterij de vrijwilligersenergie op, zodat we deze duurzaam kunnen inzetten.

Zo zorgt een challenge ook voor meer vrijwilligerswerk. Want na een positieve eerste keer, ga je natuurlijk door voor meer want: helpen maakt je happy!

Welke succesfactoren voor activatie leren we hieruit?

⚡We leren hieruit dat snelheid essentieel is bij het activeren van de samenleving tot meer vrijwillige inzet.
📍Op het juiste moment daar zijn waar mensen in actie willen komen is ook essentieel. Dat scheelt enorme smak geld aan wat marketeers ‘Awareness’ en bereik noemen. Dat is er namelijk al, je lift er gewoon slim op mee.
👨‍💻Wel zorgen dat je online (via google + social) vindbaar bent natuurlijk, want dat is steeds vaker de weg die mensen lopen als ze zoeken hoe bij te dragen.

Het succes van challenges is overigens breder dan dit onderwerp, doelgroep of aanleiding. Ook bedrijven gaan goed op challenges, net zoals jongeren en young professionals. Waarom?

  • Het is makkelijk meedoen: je hebt geen contact nodig met andere organisaties
  • Je kunt het vaak samen doen, met familie, vrienden, collega’s of als team
  • Het is duidelijk hoeveel tijd het kost: ergens tussen de 5 tot 300 minuten
  • Het is flexibel te plannen (vaak), op een moment dat agenda-technisch uitkomt
  • Het is vaak leuk om op deze manier het verschil te maken

Oftewel: het haalt een heleboel drempels om te vrijwilligen weg. De inzichten deze challenge zijn dus breed toepasbaar op alle doing good activiteiten en vrijwilligerswerk!

Zelf aan de slag?

Benieuwd naar de challenges? Neem een kijkje op www.nlvoorelkaar.nl/challenges en ontdek hoe jij jezelf voor het goede doel laat uitdagen.

Ben je een maatschappelijke organisatie en wil je deze techniek zelf toepassen om meer vrijwilligers te vinden? Super! Kies een paar creatieve collega’s uit, ga een uurtje buiten brainstormen en plaats je challenge op je social media kanalen, site en natuurlijk NLvoorelkaar. Heel veel succes!

Geschreven door:

Anne van Roosmalen
Impact advies & Marketing

Best gelezen

Tweede SAN nominatie voor activatie campagne

Wow, de activatiecampagne die we voor en met de Volksbank mochten uitrollen is genomineerd voor een SAN award. 6 juni...
Lees verder

Gratis zomerdoe(goed)boek

Vier keer per jaar ontwikkelen we voor onze partners verrassende activatiecampagnes voor meer vrijwillige inzet. De aankomende zomercampagne delen we...
Lees verder

Kijken: Masterclass Trends Vrijwillige Inzet 2022

Wat zijn de nieuwste trends voor 2022? Met welke activiteiten bereik je nieuwe/jongere/meer vrijwilligers? Tijdens deze masterclass, opgenomen tijdens het...
Lees verder