Leestijd: 5 minuten
Dit artikel verscheen eerder op Movisie
Leestijd: 5 minuten
Dit artikel verscheen eerder op Movisie
Vrijwilligersorganisaties en burgerinitiatieven zijn hard geraakt door de coronacrisis. Preventieve maatregelen zijn gericht op het zoveel mogelijk vermijden van sociale contacten. Juist deze contacten vormen een essentieel onderdeel van vrijwillige inzet. Aan de andere kant kwam in de eerste golf ook veel vrijwillige energie vrij. Meer mensen dan ooit willen zich inzetten voor anderen en de samenleving.
Op 24 november hield Movisie een online bijeenkomst over de gevolgen van de pandemie. Wat is hieruit te leren? Wat zijn tijdelijke of blijvende veranderingen, hoe kunnen deze bijdragen aan de kwaliteit van de organisatie en de activiteiten en waar zijn er nieuwe kansen?
Willem-Jan de Gast van Nomade Training en Advies en Derk Hazekamp van PEP Den Haag openden de bijeenkomst met een presentatie over het werken met vrijwilligers in tijden van corona. Vervolgens gingen de deelnemers uiteen in verschillende deelsessies. De belangrijkste thema’s die hierbij naar voren kwamen en de meest interessante goede voorbeelden en suggesties volgen hieronder.
In onze samenleving worden vaak digitale alternatieven ingezet om fysieke contacten zoveel mogelijk te vermijden. Ook in het vrijwilligerswerk wordt regelmatig gebruik gemaakt van dergelijke oplossingen. De digitalisering als gevolg van corona leidt echter tot een groeiende kloof in de samenleving. Zij die voorheen al digitaal participeerden, gaan dat nog meer doen. Mensen die nog niet digitaal participeerden, haken nu eerder af.
Organisaties kunnen onderling meer gaan samenwerken, onder andere door vrijwilligers met elkaar uit te wisselen. Als een organisatie niet voldoende vrijwilligers heeft om een activiteit uit te voeren, terwijl een andere organisatie door het noodgedwongen stopzetten van activiteiten een overschot aan vrijwilligers heeft, dan kan er een uitwisseling plaatsvinden. De deelnemers aan de bijeenkomst zien mogelijkheden in de samenwerking tussen culturele organisaties en vrijwilligersorganisaties en tussen vrijwilligersorganisaties, welzijnsorganisaties, kerken en voedselbanken. Ook binnen organisaties biedt het verbeteren van de samenwerking kansen. Zo kunnen professionals en vrijwilligers elkaar aanvullen bij het onderhouden van contacten met de doelgroep. Bij een Taalhuis onderhielden voorheen de professionals het contact met de doelgroep. Nu hebben de vrijwilligers hier meer verantwoordelijkheid in. Ook kunnen woningbouwcorporaties mensen die nog wel achter de voordeur komen inschakelen bij het signaleren van misstanden en hulpvragen.
Een andere mogelijkheid om vrijwilligers op een andere manier in te zetten is het zoeken van aansluiting bij de talenten van vrijwilligers. Vrijwilligers worden nu nog hoofdzakelijk ingezet op uitvoerende taken. Denk aan de inzet op onderzoekstaken of ze meer de gelegenheid bieden mee te denken over de missie en doelen van de organisatie.
Welke mogelijkheden zijn er nu om de vrijwillige energie van vrijwilligers in te zetten voor doelstellingen van de organisatie? Hoe stimuleer je onderling ontmoetingen en contacten tussen vrijwilligers (coronaproof). Hoe onderhoud je het contact met kwetsbare burgers die vanwege angst voor besmetting minder snel hulp accepteren? De deelnemers kwamen door ‘omdenken’ op een aantal voorbeelden.
Omdenken in wat wel kan in plaats van wat niet meer kan
De belangrijkste aanbeveling daarbij is: vraag de doelgroep en de vrijwilligers om mee te denken over alternatieven. Wat willen zij? Wat zien zij in de wijk of buurt? Wat zouden zij willen oppakken? Wat kan nog wel/wat zijn de mogelijkheden etc.? Zo houd je de binding met je vrijwilligers en creëer je betrokkenheid.
Bovenstaande voorbeelden laten zien hoe vrijwilligersorganisaties en burgerinitiatieven op een creatieve manier met de uitdagingen van de coronacrisis omgaan. Daarbij helpt het om te bedenken dat corona een aantal ontwikkelingen uitvergroot die al in gang waren gezet. Zoals de digitalisering en de flexibilisering van de inzet van burgers. Daarnaast heeft de crisis ook veel vrijwillige energie vrijgemaakt. Om van die nieuwe energie te kunnen profiteren, helpt het als je als organisatie naast een goed vrijwilligersbeleid (dat je “natuurlijk” voor corona al had) ook een strategische agenda maakt. Daarin bepaal je de gewenste toekomst voor je organisatie als het gaat om werken met vrijwilligers, aan de hand van vier vragen:
Ten slotte, betrek de vrijwilligers! Hoe je dat aanpakt lees je in de presentatie van Willem-Jan de Gast van Nomade Training.