Gedrags- en gamifaction technieken
Na inschrijving werden challenge deelnemers met gedragswetenschappelijke- en gamification technieken geactiveerd om – letterlijk – in beweging te komen. Eh Anne… wat precies betekent dat!? Vragen mijn collega’s en jij misschien ook wel je nu af. Daarom een kijkje in onze gebruikte slimmigheidjes die jij misschien ook kunt gebruiken:
🧼Maak het zo makkelijk dat een kind kan meedoen
Gemak is de basis van alle gedragsverandering. En aangezien iets goeds doen voor een ander ook gedrag is, is dit principe net zo belangrijk als altijd. We maakten het makkelijk over de hele ‘vrijwilligersreis’: een makkelijk begrijpbare boodschap, makkelijke inschrijving (alleen emailadres), makkelijk uit te voeren actie (30 minuten lopen) en makkelijk te begrijpen te realiseren impact. Zo stuurden wij deelnemers aan het eind van de actieweek een overzicht van alle gelopen ommetjes en de minuten eenzaamheid die hiermee zijn voorkomen.
🏆 Beloning per motivatie
Mensen bewegen nou eenmaal makkelijker als die wortel voor hun neus bungelt. In deze case hadden we meerdere soorten beloningen die inspeelden op verschillende motivaties om mee te doen. Voor de altruïsten maakten we de impact duidelijk: je helpt iemand in je buurt. Voor de wereldverbeteraars: je doet iets tegen eenzaamheid. Voor de gezondheidsfanaten: bewegen is gezond. Voor diegenen die zelf om contact verlegen zitten: je doet op een leuke manier nieuwe contacten op. En voor de winnaarsmentaliteit: je krijgt extra punten in de Ommetje-app.
🙋♂️Maak het persoonlijk
Want wat persoonlijk is, raakt. En zoals ze in het Engels zeggen: ‘emotion is e-motion, energy in motion’ dus dat zet in beweging. Wij gebruikten in deze challenge onze matchingsalgoritmen, waarbij je deelnemers op een kaart in je buurt geplot zag. Dat maakt duidelijk hoe veel behoefte er is, maar ook hoe makkelijk het is om mee te doen. We gebruikten ook veel storytelling: delen wat een simpel ommetje voor iemand kan betekenen.
Resultaat en impact
Voor deze campagne is geen budget gebruikt, anders dan de liefde en toewijding van de collega’s van NLvoorelkaar en de Hersenstichting, bedenker van de Ommetje-app. Dat was ook niet nodig, want met deze slimme samenwerking verbonden we twee grote communities met elkaar. De Ommetje deelnemers maakten kennis met NLvoorelkaar via de challenge in de Ommetje App. En de NLvoorelkaar community werd via de challenge geactiveerd om in beweging te komen met een ommetje.
Uiteindelijk hebben er 4.897 mensen mee aan de challenge. Een record, die zelfs op de 2e dag NLvoorelkaar liet crashen… hé alles voor impact he! Dat was 98% van de gestelde target.
De conversie was maar liefst 48%: bijna de helft van de mensen die vanuit Ommetje-app doorklikten, deden dus daadwerkelijk mee. Naar schatting betekent dat zo’n 293.000 minuten wandelen tegen eenzaamheid!
Uiteindelijk hebben we zo’n 310.000 mensen weten te bereiken met ons verhaal vooraf en achteraf hoe je makkelijk in beweging komt tegen eenzaamheid.
Zelf stappen zetten?
Goed bezig! In de Week tegen Eenzaamheid herhalen we de actie. Je kunt dus makkelijk meedoen als ommetje loper, óf als maatschappelijke gemeente en zelfs als regio/gemeente door aan te haken bij het initiatief. En stay tuned: Het programma Een tegen Eenzaamheid komt deze zomer langs om de promo video op te nemen… tot ziens in september!