Inzicht van de week: de interesse in eenmalig vrijwilligerswerk verdubbelde, maar een gekke strategische pivot is niet nodig. Wel doen: go with the flow (zie tips)🏄♀️
Inzicht van de week: de interesse in eenmalig vrijwilligerswerk verdubbelde, maar een gekke strategische pivot is niet nodig. Wel doen: go with the flow (zie tips)🏄♀️
In 2022 werden er maar liefst iets meer dan 35.000 nieuwe oproepen op NLvoorelkaar.nl zichtbaar. Vrijwilligerswerkvacatures, hulpvragen van particulieren, do good acties voor goede doelen… het aanbod en dus de keuze was reuze.
Maar de ‘kans’ op het vinden van een vrijwilliger is niet eerlijk verdeeld. Gelukkig niet, het is geen gokspel. We weten uit onderzoek dat veel factoren de waargenomen ‘aantrekkelijkheid’ van het vrijwilligerswerk beïnvloeden. En dus ook de kans dat vrijwilligers nou precies op jóuw oproepje gaan reageren.
Factoren als afstand, doelgroep, gevraagde skills en zelfs de ‘look & feel’ van jouw oproepje spelen een belangrijke rol. Maar de belangrijke van 2022 was toch echt overduidelijk flexibiliteit.
Flexibiliteit, of eigenlijk -tijd- in het algemeen, was in 2022 ons schaarste goed. Dat is op zich niks nieuws, maar met de nieuw verkregen vrijheid post-corona stond er veel op onze to do lijst! Dat zie je direct aan de tijd die ‘overblijft’ om impact te maken. We zagen meer bezoekers en meer matches dan ooit, dus de interesse om van betekenis te zijn is nog altijd actueel. Maar de manier waarop laat een duidelijke trend zien.
In 2022 werd 33% van alle matches gemaakt op eenmalig of flexibel vrijwilligerswerk. In totaal gaat het om 192% méér matches op dit type doing good dan het jaar ervoor! Ook uit het grootste vrijwilligerswerk onderzoek van Europa bleek dat vrijwilligers zowel flexibiliteit als tijd in de top 3 plaatsten als bepalende factor of zij in 2023 weer (of meer) gaan vrijwilligen.
Gelukkig betekent een trend niet dat het andere ‘er niet meer is’. In 2022 werden er net zoveel matches gemaakt op regulier vrijwilligerswerk als in 2021. Alleen in verhouding dus wel minder dan voorgaande jaren.
Het is dus niet nodig om radicaal het roer om te gooien. Wel slim om te doen: inspelen op de trend. Want deze trend komt niet uit de lucht vallen en is al jaren in opkomst. Hij hangt samen met de ‘nieuwe’ generaties die net zo goed impact willen maken als de oudere generaties, maar wel op hun manier. En daar hoort flexibiliteit bij.
Een paar snelle tips:
Wil je meer weten over deze en andere trends? Download het gratis e-book inclusief een complete wervingsguide en tips hier gratis.