fbpx

Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Hiermee volgen we jouw internetgedrag binnen onze site. Zo kunnen we o.a. jouw bezoek aan de website makkelijker maken, persoonlijkere advertenties tonen en kun jij informatie delen op social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je dat goedvindt. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina. Sluiten

Implementatie van een vrijwilligerswerk platform: 5 essentiële stappen

Een goede implementatie is essentieel voor het verkrijgen van maximaal resultaat en impact. Dat geldt voor elke verandering, programma of hulpmiddel en ook voor een vrijwilligersplatform. Op basis van onze ervaringen sinds 2011 (>50 gemeenten waaronder Rotterdam) stelden we de 5 stappen van een succesvolle implementatie vast. Benieuwd? Neem hieronder een sneakpeek of download direct gratis het whitepaper!

Vijf essentiële stappen voor succes

Een goede technische én sociale implementatie zorgt ervoor dat een platform voor vrijwillige inzet wordt gevonden en (veilig) gebruikt. Zo levert het de optimale toegevoegde waarde aan de maatschappij. En dit zie je dan ook terug in ‘harde’ resultaten: gemiddeld levert de juiste implementatie 200% meer vraag, aanbod en matches op!

NLvoorelkaar werkt al sinds 2011 met een implementatie strategie. Deze scherpen we bij elke implementatie weer aan.  Zo ontdekten we welke vijf essentiële stappen zich in het sociale implementatie proces van een website voor vrijwillige inzet bevinden. En we leerden de succesfactoren en valkuilen per stap in de praktijk. Door deze te delen hopen we het jou makkelijker te maken de wereld een beetje mooier te maken.

"Draagvlak realiseren en behouden is essentieel"
Astrid van der Steen

Stap 1: draagvlak

Breng aan het begin van het implementatie proces in kaart wie je belangrijkste stakeholders zijn en waar je dus draagvlak en betrokkenheid wil creëren. De drie belangrijkste groepen voor de implementatie van een platform voor vrijwillige inzet en burenhulp zijn:

  • De ‘eindgebruikers’. De website wordt voor en door inwoners gebouwd dus betrek vertegenwoordigers zo snel mogelijk.
  • De ‘beslissers’. Denk bijvoorbeeld aan de wethouder, beleidsmedewerkers van de gemeente, directie van de welzijnsorganisatie
  • De ‘handjes’. Alleen ga je sneller maar samen kom je verder.. investeer tijd in het vinden van de juiste ‘handjes’ om je heen. Analyseer welke competenties je mist en ga werven.

Stap 2: online en offline

Een online instrument zoals een platform voor vrijwillige inzet is aanvullend op de bestaande infrastructuur. Door de vorm (online) en boodschap (iets doen voor elkaar) bereik en activeer je nieuwe doelgroepen. Maar de integratie met ‘offline’ maakt pas echt sterk! En ook offline wordt hier sterker van. Win win dus! Voorbeelden van offline samenwerkpartners zijn wijkteams, buurthulpdiensten, de kerk of buurtvereningingen.

Whitepaper gratis downloaden

Whitepaper: De 5 stappen voor een succesvolle implementatie

Geen zorgen - NLvoorelkaar is 100% AVG proof. We sturen je alleen dit whitepaper en gebruiken je gegevens verder niet.

Geschreven door:


Best gelezen

Infographic social impact in 2018

Met dik 1.2 miljoen websitebezoeken, 50.000 vragen en ruim 450.000 ontmoetingen in heel Nederland hebben we in 2018 flinke stappen gezet in...
Lees verder

De beste dag, tijd en maand om vrijwilligers te werven

Stel: je hebt de perfecte vrijwilligersvacature geschreven. Wat is dan de volgende stap? Wat is de beste dag en tijd om...
Lees verder

Online marktplaats als (deel)oplossing voor eenzaamheid

Eenzaamheid - misschien wel het grootste geheim van Nederland. Maar liefst 43% van de Nederlanders voelt zich regelmatig eenzaam* en 80%...
Lees verder